Din eğitimi açısından Kur’ân’da hak ve batıl kavramları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayşe Süt

Danışman: MUSTAFA USTA

Özet:

DİN EĞİTİMİ AÇISINDAN KUR’AN’DA HAK VE BATIL KAVRAMLARI Bütün İslâmî ilimler gibi, din eğitimi de temel konuları ve problemleri ile ilgili olarak, referanslarını Kur’ân’dan ve O’nun uygulaması olan sünnetten almak zorundadır. Bu anlamda Kur’ân-ı Kerîm’in eğitim açısından tahlili, din eğitimi açısından büyük bir önem taşımaktadır. Çalışmamız, Kur’ân-ı Kerîm kavramları arasında önemli bir yere sahip olan hak ve batıl kavramlarının din eğitimi açısından değerlendirilmesidir. İki bölümden oluşan Çalışmamızın birinci bölümünde öncelikle Hak ve batıl kavramlarının lügat ve terim olarak tanımları yapılmış daha sonra Kur’an’ı Kerim’de hangi anlamlarda kullanıldığı, ilgili ayetlerden örneklerle açıklanmaya çalışılmıştır. Yine faydalı olacağını düşünerek hak ve batıl kavramlarının karşılaştırılması yapılarak sonuçları ortaya konulmaya çalışılmıştır. İkinci bölümde ise din eğitiminin tanımı yapılmış, hak ve batıl kavramları doğrultusunda din eğitiminin amaçlarından bahsedilmiştir. Son olarak bu bölümde hak ve batıl kavramlarının anlaşılmasında ve anlatılmasında kullanılan eğitim metodlarına yer verilmiştir. Tezimizde yer alan bu eğitim metotları, öncelikle Kur’ân-ı Kerîm genelinde açıklanmaya çalışılmış, ardından hak ve batıl kavramları doğrultusunda ele alınmıştır. Eğitim metodları anlatılırken yeri geldikçe, Kur’ân-ı Kerîm’in metotlarını en mükemmel şekilde uygulayan Hz. Peygamber (s.a.v)’in uygulamalarına da yer verilmiştir. Çalışmamızın Sonuç bölümünde ise, ikinci bölümde tespit edip ele aldığımız hususlar, birinci bölüm de dikkate alınarak değerlendirilmeye çalışılmış, vardığımız sonuçlar ortaya konulmuştur. Key Terms: Religious Education, the Qur’an, Huk and Batıl, Method, the Objectives of Religious Education ABSTRACT THE CONCEPT OF HUK AND BATIL ON QUR’AN IN THE CONTEXT OF RELIGIOUS EDUCATION Like all Islamic sciences, religious education should also refer to the Qur’an and the Sunna, regarding its fundamental subjects and issues. In this respect, analyzing Qur’an is essential for religious education. Our study is the elaboration of the notions of Huk and Batıl which take substantial place among the other notions of Qur’an with respect to religious education. Our study is composed of two sections. In the first part, the notions of Huk and Batıl are defined both as terms and along with their vocabulary meanings. Next, it is tried to be explained which meanings of these notions are used in Qur’an along with examples from pertinent verses of the Quran. In the second part, a definition of religious education is made and the Objectives of religious education in line with the notions of Huk and Batıl are tried to be explained. Finally, the education methods which are used to describe the notions of Huk and Batıl are mentioned. These education methods taking place in our thesis, are primarily tried to be elucidated according to Qur’an and latter are dealt in the direction of the notions of Huk and Batıl. While denoting the education methods, the practices of the Prophet Mohammed (s.a.v.), who perfectly applied the methods of Qur’an, are touched upon. In the conclusion, the issues that are examined at the second part are tried to be evaluated with respect to the first part and the results reached are presented.