Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Zuhâl Ağılkaya Şahin
Danışman: ALİ KÖSE
Özet:FEDERAL ALMANYA CUMHURİYETİ’NDE DİNİ DANIŞMANLIK TEORİ – EĞİTİM – UYGULAMA Dini danışmanlık, ülkemizde gerek devlet kurumları tarafından gerek akademik seviyede son dönemlerde ilgi duyulan bir hizmettir. Türk dini geleneğinin kurumsal bir dini danışmanlık anlayış ve uygulamasından yoksun olması bu ilgiye cevap verecek teorik ve pratik kaynakların da yetersizliğini beraberinde getirir. Federal Almanya Cumhuriyeti dini danışmanlığın köklü bir tarihe sahip olduğu ve profesyonel olarak uygulandığı bir ülkedir. Bu çalışma, Alman-Hıristiyan dini danışmanlığında yaygınlığı olan “terapötik/pastoral psikolojik dini danışmanlık” yaklaşımı üzerinde durarak tanıtmaya çalıştığı Alman dini danışmanlığının teori, eğitim ve uygulaması ile Türkiye’de geliştirilmeye çalışılan bu alana bir örnek sunmak ister. Teori Bölümünde, Alman dini danışmanlığın kavramsal çerçevesi, tarihi ve kuramları tanıtılmaya çalışılırken, Eğitim Bölümünde dini danışmanlığın eğitim unsurları ve türleri anlatılarak Almanya’da en yaygın eğitim türü olan “Klinik Dini Danışmanlık Eğitimi” (KSA) üzerinde durulur. Uygulama Bölümü, uygulamada özellikle etkili olan “kişi merkezli terapi” ve danışmanlıkta “yönlendirmeme tekniğini” tanıtarak dini danışmanlığın uygulamasına dair özellikleri, araçları, yöntemleri ve türleri verir. Dini Danışmanlık, Manevi Rehberlik, Manevi Bakım, Manevi Danışmanlık, Pastoral Danışmanlık, Pastoral Psikoloji, Almanya, ABSTRACT PASTORAL CARE IN THE FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY: THEORY – EDUCATION – PRACTICE Pastoral care is a service that recently attracts attention by governmental institutions as well as on academic level. Turkish religious tradition lacks of an institutional notion and practice of pastoral care consequently theoretical and practical references are insufficient to meet that interest. The Federal Republic of Germany is a country where pastoral care is historically well rooted and professionally performed. This study aims to provide an example for Turkey that tries to develop the field of pastoral care by introducing the theory, education and practice of German pastoral care and emphasizing “pastoral counseling and care”, the dominant pastoral care category in Germany. The Theory Chapter outlines the conceptual frame of pastoral care, its history and theories. The Education Chapter introduces educational elements and categories and emphasizes the prevalent education category “Clinical Pastoral Training”. The Practice Chapter demonstrates the practical traits, instruments, methods and categories of pastoral care and highlights the most influential approach on pastoral counseling, i.e. “client centered therapy” and “non-directive counseling”. Keywords : Pastoral Care, Pastoral Counseling, Pastoral Psychology, Germany, Christianity