Bir aile eğitim programının evli annelerin evlilik doyumu, evlilikte sorun çözme becerisi ve psikolojik iyi oluşuna etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DİLEK AKÇA KOCA

Danışman: Müge Yüksel

Özet:

BİR AİLE EĞİTİM PROGRAMININ EVLİ ANNELERİN EVLİLİK DOYUMU, EVLİLİKTE SORUN ÇÖZME BECERİSİ VE PSİKOLOJİK İYİ OLUŞUNA ETKİSİ Bu araştırmanın amacı, bir aile eğitim programının evli annelerin evlilik doyumu, evlilikte sorun çözme becerisi ve psikolojik iyi oluşuna etkisini incelemektir. Araştırmanın modeli öntest-sontest eşleştirilmiş kontrol gruplu seçkisiz desendir. Deney ve kontrol grubu toplam 22 kişiden oluşmaktadır. Araştırmada katılımcıların, sosyodemografik ve evlilikle ilgili özellikleri ‘Kişisel Bilgi Formu’ ile, evlilik doyumu düzeyleri ‘Evlilik Doyum Ölçeği’ ile, sorun çözme becerileri ‘Evlilikte Sorun Çözme Ölçeği’ ile, psikolojik iyi oluş düzeyleri ise ‘Psikolojik İyi Olma Ölçekleri’ ile ölçülmüştür. 11 kişilik deney grubuna her biri 120 dakika süren 9 oturumluk aile eğitim programı toplam 9 haftada uygulanmıştır. Kontrol grubuna bu anlamda herhangi bir çalışma yapılmamıştır. Uygulama ve verilerin toplanması aşamasından sonra, elde edilen verilerin istatistiksel çözümlemeleri yapılmıştır. Deney ve kontrol gruplarının uygulanan program öncesinde ve sonrasında elde ettikleri puanlarının karşılaştırılması amacıyla, ölçeklerden elde edilen verilere Mann-Whitney U Testi uygulanmıştır. Deney grubunun ve kontrol grubunun ön-test ve son-test verilerinin karşılaştırılması amacıyla, uygulama sonrası elde edilen puanlara Wilcoxon Eşleştirilmiş Çiftler İşaretlenmiş Sıra Sayıları Testi uygulanmıştır. Böylece denenceler doğrultusunda gruplar arasında farklılıkların olup olmadığı tespit edilmiştir. Elde edilen istatistik sonuçlarının mânidarlığı 0.05 düzeyinde test edilmiştir. Yapılan araştırma sonrasında, aile eğitim programının evli annelerin, evlilik doyumlarını, evlilikte sorun çözme becerilerini ve psikolojik iyi oluş düzeylerini geliştirdiği görülmüştür. Elde edilen bulgular doğrultusunda uygulayıcılara ve araştırmacılara daha sonraki çalışmalarda faydalı olabilecek önerilerde bulunulmuştur. Anahtar sözcükler: Evlilik, aile, aile eğitimi, evlilik doyumu, sorun çözme, evlilikte sorun çözme, iyi oluş, psikolojik iyi oluş. ABSTRACT THE EFFECT OF A FAMILY EDUCATION PROGRAM ON MARITAL SATISFACTION OF MARRIED MOTHERS, MARITAL PROBLEM SOLVING SKILL AND PSYCHOLOGICAL WELL-BEING The aim of this research is to analyse the effect of a family education program on the marital satisfaction of married women, marital problem solving skill and psychological well-being. The model of this research is random figure pretest-posttest matched, with control groups. Test and control groups consist of 22 people. In this research the socio-demoghraphic and marital characteristics of participants are tested with ‘Individual Information Form’, the level of marital satisfaction is tested with ‘The Marital Satisfaction Scale’, marital problem solving skill are tested with ‘Marital Problem Solving Scale’ and the level of psychological well-being is tested with ‘Scales of Psychological Well-Being’. Nine-session family education program is applied on the groups consisting of 11 people, in 9 seances during totally 9 weeks; each seance takes 120 minutes. Control group haven’t taken any test in this sense. After the application and collection of data, the statistical analysis of obtained data has been done. Mann-Whitney U Test is applied to the data obtained from scales to compare the score of the control and test groups before and after program application. Wilcoxon Matched-Pairs Signed-Rank Test is applied to compare the data coming from pretest and posttest. In this way, it has been found if there is a difference between the groups in accordance with the hypotheses. The significance level for all statistics has been found at 0.05. As a result of the research it can be seen that family education program improves the marital satisfaction of married mothers, marital problem solving skill and the psychological well-being. In the light with the obtained results, useful advices have been given to the testers and researchers so that they can utilize for the further studies. Key words: Marriage, family, family education, marital satisfaction, problem solving, problem solving in marriage, well-being, psychological well-being.