Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BÜLENT KÜÇÜK
Danışman: JALE DENİZ
Özet:Müzik eğitiminde kullanılan Kodaly ve Dalcroze yaklaşımları, yapılandırmacı yaklaşımı destekler nitelikte öğrencinin müziği yaparak ve yaşayarak deneyimlemesine dayalıdır. Bu iki yaklaşımın müzik dersinde birlikte kullanılmasının, birbirini tamamlayıcı bir unsur olması düşüncesine dayanarak; bu araştırmanın genel amacını, Kodaly ve Dalcroze yaklaşımlarıyla desteklenmiş ve ilkokul 3.sınıf öğrencilerinin seviyelerine uyarlanmış etkinliklerin, 5E modeline göre tasarlanan müzik ders başarısına ve müzik dersine yönelik öğrenci görüşlerine olan etkisinin belirlenmesi oluşturmaktadır. Bu amaç doğrultusunda, araştırmacı tarafından 5E modeli temel alınarak oluşturulan ders planları ve etkinliklerin, öğrencilerin müzik ders başarısına ve müzik dersine yönelik görüşlerine etkisi sorgulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında İstanbul’daki özel bir ilkokulun 3. sınıfında öğrenim gören 6’sı kız, 4’ü erkek toplam 10 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın, ilkokul müzik dersi öğretim programında yer alan bazı kazanımların edinilebilmesine yönelik yeni etkinlik örnekleri sağlanması, söz konusu programda yer alan ünite ve konulara yönelik yeni kazanımlar oluşturulması, öğrencilerin aktif katılımcı olarak yer aldıkları derslerdeki kendi performanslarını değerlendirmeleri ve müzik dersine yönelik görüşlerinin ortaya koyulması açısından ilkokul müzik dersi öğretim programına önemli katkılarda bulunacağı düşünülmektedir. Araştırmanın verileri, nitel ve nicel olmak üzere iki ayrı şekilde toplanmış ve analiz edilmiştir. Müzik dersi geneline yönelik öğrenci görüş formu, araştırmacı günlüğü, derslerden sonraki öğrenci görüşlerini yansıtan müzik dersleri geribildirim formu ve çalışma kitapçığında yer alan ve nitel veri özelliği taşıyan alıştırmalar, nitel veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Bu araçlardan elde edilen veriler betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Bilgi testinden elde edilen veriler Wilcoxon işaretlenmiş sıralar testi ile, çalışma kitapçığındaki nicel veri özelliği taşıyan alıştırmalar frekans hesaplamaları ile, Dalcroze ve Kodaly etkinliklerinde gözlemlenen veriler ise gözlem formu ile değerlendirilmiştir. Veri toplama araçlarından elde edilen veriler, belirlenen kategoriler dahilinde incelenmiş ve kodlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; Kodaly ve Dalcroze yaklaşımlarıyla desteklenmiş ve ilkokul 3.sınıf öğrencilerinin seviyelerine uyarlanmış etkinliklerin, 5E modeline göre tasarlanan müzik ders başarısına olumlu etkisi olduğu saptanmıştır. Ayrıca bu yaklaşımlarla desteklenmiş etkinliklerin öğrencilerin müzik dersine ve müzik dersindeki kendi performanslarına yönelik görüşlerine de olumlu yönde katkısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. -------------------- The Kodaly and Dalcroze approach used in music education is based on the experience of the student who supports a constructivist approach by making and living music. Based on the idea that the use of these two approaches together in music lessons is Kodaly and Dalcroze approaches supported a corresponding element, the general purpose of this study. After that, it was aimed to determine the effect of the activities adapted to the levels of the third-grade students on the success of the music lesson and the student views of the music lesson designed according to the 5E model. To this end, the effect of course plans and activities created by the researcher based on the 5E model on the students' success of the music lesson and their views on music lesson was questioned. The study group formed a total of 10 students, 6 of whom were girls and 4 of them were boys, who were educated in the third grade of a private primary school in Istanbul in the 2015-2016 academic year. This study aims to provide some examples of new activities in order to obtain some achievements in the elementary school music course curriculum; to create new achievements for the units and subjects in the mentioned program, to evaluate their own performances in the courses they participate as active participants, and to present their views on the music course. It is thought that it will make a significant contribution to the curriculum of music lessons. The data of the study were collected and analyzed in two separate ways, qualitative and quantitative. Student feedback form, researcher diary, music lessons feedback form reflecting student opinions after the lessons, and exercises in the study booklet with qualitative data feature were used as qualitative data collection tools. The data obtained from these tools were analyzed using the descriptive analysis technique. The data obtained from the data test were evaluated with Wilcoxon-marked sequence test, and the exercises with quantitative data characteristics in the study booklet were evaluated with frequency calculations and the data observed in Dalcroze and Kodaly events were evaluated with Observation Form. The data obtained from the data collection tools were analyzed and coded within the defined categories. According to the results of the research; the activities that were supported by Kodaly and Dalcroze approaches and adapted to the levels of third-grade primary school students have a positive impact on the success of the course designed according to model 5E. Also, it was concluded that the activities supported by these approaches contributed positively to the students' music lesson and their performances in the music lesson.