The effect of organization-based self-esteem on the relationship between job characteristics, commitment and perceived performance


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İngilizce İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: SOLMAZ PELİN BURUK

Danışman: GÜLER İSLAMOĞLU

Özet:

ÖRGÜT KAYNAKLI ÖZ-DEĞER’İN İŞİN ÖZELLİKLERİ, BAĞLILIK VE PERFORMANS ALGISI ARASINDAKİ İLİŞKİYE ETKİSİ “Örgüt Kaynaklı Öz-değer” bireyin kendisini çalıştığı organizasyonun üyesi olarak ne derecede yetkin, değerli, önemli ve işe yarar hissettiğini ifade eden bir kavramdır. Bu araştırmada “Örgüt Kaynaklı Öz-değer”in bireyin yaptığı işin temel özellikleri ile bireyin organizasyona hissettiği bağlılık ve algıladığı kişisel performansı arasındaki ilişkilerde ara değişken olup olmadığını incelemektedir. 220 kişilik bir örneklem grubuna anket uygulanmıştır. Örneklem grubu çeşitli işyerlerinde çalışan beyaz yakalı çalışanlardan oluşmaktadır ve araştırmaya katılım gönüllü gerçekleşmiştir. Yapılan regresyon analizleri sonucu “Örgüt Kaynaklı Öz-değer”in işin özellikleri ve duygusal bağlılık arasındaki ilişkide ve işin özellikleri ve algılanan performans arasındaki ilişkide ara değişken olduğu gözlemlenmiştir. “Örgüt Kaynaklı Öz-değer”in faktörü olan “Örgüt Kaynaklı Özsaygı” da işin özellikleri ve duygusal bağlılık arasındaki ilişkide ve işin özellikleri ve algılanan performans arasındaki ilişkide ara değişken olmaktadır. Ancak “Örgüt Kaynaklı Öz-değer”in diğer faktörü olan “Örgüt Kaynaklı Öz Güven” algılanan işin özellikleri ve algılanan performans arasındaki ilişkide bağımsız değişken olarak bulunmaktadır. Bu bulguların sonucu olarak bireyin yaptığı işin özelliklerine bağlı olarak çalıştığı organizasyonda kendisini değerli, önemli, yetkin ve işe yarar hissetmesinin bireyin organizasyonuna olan duygusal bağlılığını ve performans algısını yükselttiği ortaya konulmaktadır. ABSTRACT The aim of this study was to analyze if organization-based self-esteem intervened the relationship between the job characteristics and commitment as well as between the job characteristics and perceived performance. The study was conducted to a sample of 220 white collar employees, whose participation was voluntarily. The regression analysis method was used to test the hypotheses. The results indicate that organization-based self-esteem mediates the relationship between job characteristics and affective commitment as well as the relationship between job characteristics and perceived performance. Organization-based self-respect factor of organization-based self-esteem mediates also the relationship between job characteristics and affective commitment as well as the relationship between job characteristics and perceived performance. However, organization-based self-confidence factor of organization-based self-esteem affects perceived performance as an independent variable. The results once again prove that management by affecting job characteristics may increase the organization-based self-esteem of the employees, which in return to increases the perceived performance and affective commitment of the employees.