Dönüşüm geometrisi ve dörtgensel bölgelerin alanlarının bilgisayar destekli öğretilmesinin başarıya ve epistemolojik inanca etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hüseyin Cumhur Egelioğlu

Danışman: AHMET ŞÜKRÜ ÖZDEMİR

Özet:

İlköğretim kademesi kişinin temel bilişsel, duyuşsal ve psiko-motor bilgi ve beceri kazanımıyla topluma birey olarak yetiştirildiği ve hayata hazırlandığı eğitim-öğretim çağının en önemli aşamasıdır. İlköğretim kademesinde kişinin düzgün ve anlaşılır bir dil kullanması ve konuşmasının ardından kazanması gereken en önemli becerilerden birisi ikinci bir anadil kazanımı olan matematiksel düşüncenin gelişimidir. Bu gelişim günümüz toplumunda bilgiyle yüklenmiş değil, bilgiye ulaşabilme yollarını bilen ve öğrendiklerini hayatına uygulayabilen bireyleri ön plana çıkarmaktadır. Bilişim teknolojilerindeki gelişmeye paralel olarak eğitim teknolojilerinin yaygınlaşması, bu bireylerin aynı zamanda bilişim teknolojileri ile ilgili olmasını zorunlu hale getirmiştir. Bir başka deyişle, bilgiyle yüklenmiş değil, bilgiye ulaşabilme yollarını bilen ve öğrendiklerini hayatına uygulayabilen bireyler için geleneksel eğitim ve öğretim tek başına gerekli fakat yeterli olmayıp bilgisayar destekli eğitim ve öğretim ile güçlendirilmelidir. Bu eğitim kalitesinde artışın yanı sıra kişinin bilişsel, duyuşsal ve psiko-motor bilgi ve beceri kazanımında da belirgin artışa sebep olacağı düşünülmektedir. Araştırmamızda, ilköğretim 7.sınıflarda “Dönüşüm Geometrisi ve Dörtgensel Bölgelerin Alanlarının Alt Öğrenme Alanının Öğretilmesinde Bilgisayar Destekli Öğretimin Başarıya ve Epistemolojik İnanca Etkisi” nin olup olmadığının araştırılması amaçlanmıştır. Araştırma Çanakkale ili Yenice ilçesi Yeşilyurt İlköğretim Okulu’nda öğrenim gören 31 öğrenciye uygulanmıştır. Toplam 31 öğrencinin 16’sı deney grubu 15’i ise kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Deney grubuna bilgisayar destekli öğretim uygulanırken kontrol grubuna ise geleneksel öğretim yöntemi uygulanmıştır. Uygulama 4 haftalık bir eğitim sürecinde tamamlanmıştır. Sürecin öncesinde ve sonrasında gruplara başarı testi ve epistemolojik inanç testleri uygulanmıştır. Bunu desteklemek için araştırmamız altı hipotez üzerine kurulmuştur. Altı hipotezden üçü başarı testine ilişkin, diğer üçü ise epistemolojik inanç testine aittir. Bilgisayar destekli öğretimin başarıya olan etkisi sunu programında hazırlanan, dikkatin konu üzerinde toplanması ve zihinde kalıcı olması açısından animasyonlarla ve renklendirme ile desteklenen sunum materyalinin uygulanmasından sonra elde edilen veriler istatistiksel analiz paket programına aktarılarak istatistik analiz yapılmıştır. Sonuç olarak; İlköğretim okullarının 7.sınıflarında bilgisayar destekli eğitimin başarıya ve epistemolojik inanca olumlu yönde etkisi vardır. ABSTRACT Elementary school in the most important step of the education-teaching era which makes the person develop basically informational,sensual by giving pyscho-motor knowledge and ability to him to be an individual who is ready for one society.In this stage,after gaining his/her smooth understandable use of language and speech one of his/her most important ability one should gain is the improvement of his/her mathematical thought as his/her second language.This improvement in nowaday’s society brings ahead the people who have not only skilled with knowledge but who know how to obtain the knowledge and apply it to their lives.As a parallel to the development of informational technologies,widening of the educational technology,dealing with informational technology of these individuals at the same time has become a must.İn other words,for this kind of individuals who have not only skilled with knowledge but who know how to obtain the knowledge and apply it to their lives traditional education and teaching is sufficient alone but inefficient, so it must be strenghten with computer based educating and teaching. This will cause a clear increase in the person’s cognitive, affective and pyscho-motor knowledge and ability beside the increase of education quality. In our study,,it is aimed to search that if computer based education has an İnfluence on Success and Epıstemologıcal Belıef in Teaching of Sublearning Zones of Transformation Geometry and Areas of Quadrangle Zones in 7th grade of elemantary education. This study was applied to 31 students in Yeşilyurt Elemantary School in Yenice in Çanakkale. This observation group divided as two different groups. First group is called as control group and consists of 16 students. The other group is called as experiment group and consists of 15 students. As in the experiment group mathematic instruction was computer based, in the control group traditional instruction method was applied. At the end of 4 weeks period, the research completed. Before and after the study achievement and epistemological belief tests were applied to both groups. Therefore, the Research was constructed on six hypotheses. Half of these hypotheses are related to achievement test, the rest of them are concern epistemological belief. Computer based education, after applying the presentation material which has been prepared in Microsoft Power Point Programme, the data obtained has been adapted to the packet and analyzed statistically. As a result; At the 7th grade in elementary schools, computer based instruction influences the mathematics achievement and the epıstemologıcal belıef positively.