Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Medeniyet Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Sanat Tarihi , Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: GÜLŞAH PESTİL ÖZDOĞAN
Danışman: Fatma Evren Daşdağ
Özet:
Köklü bir geçmişe
ve geleneğe sahip olan minyatür
sanatı günümüzde, tarihi sürecindeki söylemini
değiştirmiştir. Bu çalışma
kapsamında, minyatür sanatının
klasik ve çağdaş anlamda geçirdiği dönüşüm, minyatür sanatçısı Taner
Alakuş’un üretimleri ve güncel sanat pratiği üzerinden
ele alınarak bir değerlendirmede bulunulmuştur. Sanat tarihinin minyatür
sanatı hakkındaki tanım ve açıklamaları, zamanla bu kavramların bulanıklaşmasına sebep olarak kapsayıcı
bir açıklama yapmada yetersiz kalmıştır. Yalnızca
yazma eserleri açıklamak amacıyla yapılan
resimler veya tarihi birer belge olma niteliğinden çok öte minyatür
sanatı, özgün bir sanatsal ifade biçimi olarak
bugün çağdaş sanat içerisinde yer bulmuş durumdadır. Bu doğrultuda güncel
sanat pratiği içerisinde minyatür sanatı, artık Osmanlı dönemi
veya öncesinde olduğu
işlevinden bağımsız bir ifade biçimi
haline gelmiştir.
Bu tez çalışmasında minyatür sanatının üslup, biçim ve işlevsel dönüşümü
Taner Alakuş’un çalışmalarının yenilikçi söylemi bağlamında düşünülerek tekrar ele alınmıştır. Erwin Panofsky’nin geliştirdiği, ‘İkonografik ve İkonolojik Sanat Eleştirisi’ kuramı temel alınarak, seçilen örnekler
üzerinden sanatçının çalışmalarının sembolik
ve alegorik anlamı tartışılmış, güncel minyatür sanatındaki yenilik ve
değişimler saptanmaya çalışılmıştır.
Bu bağlamda minyatür sanatının yenilenerek ve yenilikçi sanatçılarla varlığını sürdüreceği fakat yeni biçimsel
ve terminolojik tanımlara
ihtiyaç duyduğu belirlenmiştir.