Anlatıların Dili Üzerinden Kliniği ve Klinik Eğitimi Düşünmek: Anlatı Analizi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Tıp Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Merve SARAÇOĞLU

Danışman: Mehmet Ali Gülpınar

Özet:

Amaç: Karmaşıklık çerçevesinde sağlık ve eğitim süreçlerini, bu süreçlerde yaşanan deneyimleri ve anlatıları kendi bağlamı içinde analiz etmek, anlamak ve yorumlamak önemlidir. Bu doktora tez çalışmasında, bir cerrahi kliniğinde, tarafların sağlık bakım ve klinik eğitim süreçlerine ilişkin anlatılarının bağlamsal nitelikleriyle ortaya çıkarılması amaçlanmıştır.

Gereç ve Yöntem: Etnografik yöntemle tasarlanan anlatı desenli bu nitel çalışma, bir üniversite hastanesinin cerrahi kliniğinde gerçekleştirilmiştir. Katılımcı grubu, katılımlı gözlem sırasında cerrahi klinikte bulunan tıp fakültesi öğretim üyesi, asistan, intörn öğrenci, hemşirelik bölümü öğretim üyesi, hemşire, hemşirelik öğrencisi ile altı hasta ve sekiz hasta yakını oluşturmuştur. Veri toplama tekniği olarak katılımlı gözlem (altı ay) ve derinlemesine görüşme kullanılmıştır. Veriler bağlamsal nitel anlatı analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Çoklu okuma ve tema analiziyle bağlamlar, boyutlar, tema ve yan temalar belirlenmiştir.

Bulgular: Nitel verilerin ilk analiziyle, “kurumsal, toplumsal, ulusal ortam ve sistem”, “sosyal, duygusal, ilişkisel ortam” ve “metaforlar” olmak üzere üç ana bağlam/boyut ortaya çıktı. İkinci aşamada bu üç katman üzerinden odaklı okuma ve analizler yapıldı. Analizler sonucunda kurumsal, yerel, toplumsal, ulusal ortam ve sisteme ilişkin programlı olmayan işleyiş, sağlık hizmeti baskınlığı, klinik yoğunluk, ulusal sağlık sistemi, performans sistemi, ekonomi odaklılık, geniş aile yapısı ve yerel kültürel motiflere ilişkin temalar belirlendi. Sosyal, duygusal ve ilişkisel ortama ilişkin ise özverili iş ortamı, aile ilişkisi, insani açıdan zorlayıcı, kırıcı, yıkıcı ortam, disiplin, hiyerarşik ortam, meslekler arası çatışma gibi temalar ortaya çıktı. Bu deneyimlerin, yıkıcı duygular baskın olmak üzere yapıcı ve yıkıcı yoğun duygular ortaya çıkardığı gözlendi. Tarafların anlatılarında, “araba tamir etmek” gibi mesleğe ilişkin mekanik metaforlardan, “aile babası” gibi duygusal ve sosyal ilişkilere, “askeriye” gibi klinik işleyişe yönelik metaforlara kadar çok sayıda metafor kullandığı görüldü.

Sonuç: Sağlık bakım, eğitim ve yönetsel deneyimlerde bağlamsallık, düşünümsellik ve anlatısallık yaklaşımı önemlidir. Anlatısal nitel çalışmalarla, tarafların yaşadıkları deneyimlerin araştırılması konunun tüm yönleriyle derinlikli olarak ortaya konmasını sağlayacaktır.