Ortaöğretim yöneticilerinin teknoloji liderliği-özyeterlik algıları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATİH GÜLTEKİN

Danışman: MÜNEVVER ÇETİN

Özet:

Gültekin, F. (2013). Ortaöğretim Yöneticilerin Teknoloji Liderliği Öz-yeterlik Algıları. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı. İstanbul. Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim okullarında görev yapan yöneticilerin, teknoloji liderliği rollerine ilişkin görevlerini yerine getirme düzeylerine ilişkin algılarını ve bu algıların “yöneticilik kıdemi, cinsiyet, eğitim durumları, bilişim teknolojileri ile ilgili hizmet içi eğitim alma durumları” bağımsız değişkenlerine bağlı olarak istatistiksel olarak farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Araştırmanın evreni, Esenler ve Beylikdüzü ilçelerindeki 85 adet ortaöğretim yöneticilerinden oluşmaktadır. Bu yöneticilerin 21’i Müdür, 13 Müdür Başyardımcısı ve 47’si Müdür Yardımcısına ulaşılmıştır. Araştırmada Eğitim Yöneticileri Teknoloji Liderliği Öz-Yeterlik (TELÖY) Ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğin Türkçe formunun Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı (α) ,97’dir. Araştırmadan elde edilen verilerle ilgili, standart sapma, ortalama, frekans, standart hata, t-testi, Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis H testleri uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular şunlardır: Yöneticiler kendilerini en çok "Vizyoner Liderlik" boyutunda yeterli gördüklerini, bunu sırasıyla "Profesyonel Uygulamada Mükemmellik", "Dijital Çağ Öğrenme Kültürü" ve "Sistematik Gelişim" boyutlarının izlediğini ortaya koymuştur. Anahtar Kelimeler: Teknoloji liderliği, öz-yeterlik ABSTRACT Gültekin, F. (2013). Self efficacy perceptions of Secondar School Administrators in Technology Leadership. Graduate thesis. Marmara University, Institute of Education Sciences, Department of Educational Sciences.İstanbul. In this research , it is aimed to determine the perceptions of fulfilling the duties about the role of technology leadership of the administrators who works at secondary schools and these perceptions is showing statistically significant differences depending on the indepent variables “ executive seniority,gender,educational status,status of receiving in-service training in ICT”. The sample of the study was collected from 81 secondary school administrators that are located in Esenler and Beylikdüzü towns.21 of these administrators are manager,13 of these are chief deputy principals and 47 of these are chief deputy. In this research Educational Administrator Technology Leadership Self Efficacy (TELÖY) scale was used.The Cronbach Alfa internal consistency coefficient(ALFA) of the Turkish version of the scale is 97. Analysis on the data obtained from the research, the standard deviation ,mean, frequency, standard error, t-test,Mann-Whitney U Kruskal Wallis H tests were applied. The findings of the research are as follows; It is revealed that the administrators are seen enough the most is “Visionary Leadership”,followed by the “Excellence in Professional Practice,’’ "Digital Age Learning Culture" and "Systematic Development". Keywords: technological leadership, self-efficacy