Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Temel İslam Bilimleri Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2012
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ABDULLAH SACİD ÖKSÜZ
Danışman: HASAN HACAK
Özet:ATÂ B. EBÎ REBÂH VE FIKIH TARİHİNDEKİ YERİ [] Atâ b. Ebî Rebâh, yaşadığı dönem itibariyle toplum nezdinde önemli bir yer edinmiş tabiûn âlimlerindendir. Devletin, yaşadığı dönemde resmi olarak hac konusunda görevlendirdiği bir âlimdir. Hz. Peygamber’in mirasını sahiplenen sahabe ile kendisinden sonraki nesil arasında önemli bir görev üstlenmiştir: geçmişten aldığı bilgi birikimini geleceğe aktarmak. Atâ b. Ebî Rebâh, Mekke’de sahabenin önemlilerinden olan İbn Abbas’ın etrafında oluşan ilim meclislerinin altı önemli takipçisi öğrencilerinden biridir. Hocasının vefatı sonrasında onun ilim halkasının başına geçmiş, onun sözü ile fetva vermiş onun yolundan gitmiştir. Mekke’de İbn Abbas tarafından oluşturulan ilmi gelenek, silsilesinde hocasından sonra yer alan Atâ ve onun talebeleri ile devam etmiştir. Dersleri esnasında ve kendisine gelen soruları cevaplarken hadislerden, sahabe sözü ve uygulamalarından, yaşadığı dönemin uygulamalarından yararlanmıştır. Bunların yanında kendi görüşlerini de ortaya koyabilmiştir. ABSTRACT ‘Atā ibn Abî Rabâh and His Role in The History of Fiqh [ABSTRACT] Being the only scholar officially authorized to answer questions about the pilgrimage, ‘Atā b. Abî Rabâh has taken on a significant task of transmitting knowledge inherited from the past to the future, in other words, being bridge between sahâba owning the legacy of the prophet and the next generations. ‘Atā b. Abî Rabâh is one of the six important followers of the science council formed around İbn ‘Abbâs who is one of the significant sahâbîs in Mecca. After the death of his teacher he headed to the council, issued fatwas according to his opinions, thus followed in his footsteps. This scientific tradition emerged around İbn ‘Abbâs has been maintained by ‘Atā who has succeeded him and his disciples. While answering the questions directed towards him and during his lectures he has utilized hadîths, fatwas and practices of sahâba and practices of the era he has lived. In addition to these, he has been able to put forward his own opinions.