Matematik öğretmen adaylarının istatistik dersi konularındaki kavram yanılgıları


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nur Esra Sevimli

Danışman: EMİN AYDIN

Özet:

MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ İSTATİSTİK DERSİ KONULARINDAKİ KAVRAM YANILGILARI; İSTATİSTİK DERSİNE YÖNELİK ÖZ YETERLİLİK İNANÇLARI VE TUTUMLARININ İNCELENMESİ Olasılık ve istatistik dersleri, öğrenciler tarafından sıklıkla ilgisiz ve sıkıcı olarak tanımlanmaktadır. Bu durumun gerekçelerinden biri de, derslerin daha çok öğretmen merkezli teorik-ispat alt yapısıyla işlenmesidir. Bu çalışmanın amacı, matematik öğretmen adaylarının istatistik dersi konularındaki kavram yanılgılarının, istatistik dersine yönelik öz yeterlilik inançlarının ve tutumlarının incelenmesidir. Araştırmada, matematik öğretmen adaylarının istatistik dersindeki başarıları, öz yeterlilik inançları ve tutumlarının; cinsiyet bağlamında farklılık gösterip göstermediği ve birbirleri ile olan ilişkileri incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2009–2010 öğretim yılı, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Matematik Öğretmenliği yüksek lisans programında öğrenim gören toplam 102 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak İstatistik Kavram Testi, İstatistik Dersine Yönelik Öz Yeterlilik İnanç Ölçeği ve İstatistik Dersine Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Veri analizinde frekans ve yüzde oranları, bağımsız t-testi, basit korelasyon kullanılmıştır. Analiz sonuçları, matematik öğretmen adaylarının istatistik kavram testi başarılarının düşük olduğu ve öğretmen adaylarının olasılık, normal dağılım, grafik yorumlama, hipotez testleri, örneklem dağılımları, korelasyon konularında kavram yanılgılarına sahip olduklarını göstermektedir. Adayların istatistik dersine yönelik öz yeterlilik inançlarının yüksek düzeyde ve istatistik dersine karşı tutumlarının ise orta düzeyde olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca matematik öğretmen adaylarının İstatistik Kavram Testi başarıları, istatistik dersine yönelik öz yeterlilik inançları ve tutumları arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmekle birlikte; cinsiyet bağlamında anlamlı bir farka rastlanılmamıştır. Anahtar Sözcükler: İstatistik Dersi, Matematik Öğretmen Adayları, Öz Yeterlilik İnancı, Kavram Yanılgıları, Tutum. ABSTRACT EXAMINING PRE-SERVICE MATHEMATICS TEACHERS’ MISCONCEPTIONS; SELF-EFFICACY BELIEFS AND ATTITUDES TOWARDS STATISTICS Probability and mathematical statistics classes are often described by the students enrolled as being dry and irrelevant. Potential reasons are that the material is often presented in a teacher-centered, theorem-proof lecture format. The purpose of this study was to explore pre-service mathematics teachers’ misconceptions in statistics subjects, their self-efficacy beliefs and attitudes toward statistics lesson. In the study, the relationship between pre-service mathematics teachers’ achievements, their self-efficacy perceptions and attitudes were analyzed among each other and in the context of gender difference. The present study was conducted at 2009 – 2010 academic year with a total number of 102 graduate pre-service mathematics teachers who enrolled at mathematics teacher education programs of Marmara University, Faculty of Ataturk Education. Data were collected utilizing three questionnaires: the Statistics Self-Efficacy Belief Instrument, Statistics Concept Test, and Statistics Lesson Attitude Scale. Descriptive statistics, Independent t-test, correlation and were used in data analysis. Data analysis showed that participants’ statistics achievement was low. They had some misconceptions in probability, normal distribution, hypothesis testing, interpreting graphics, sampling distributions, correlation subjects. They had high level of self-efficacy beliefs in statistics lesson and moderate attitude toward statistics lesson. In addition, there were positive and significant relationships among pre-service mathematics teachers’ level of achievements, attitude toward statistics lesson and their efficacy beliefs regarding statistics lesson. No statistically significant relation was found among variables in the context of gender. Key Words: Statistics Lesson, Pre-Service Mathematics Teachers, Misconception, Self Efficacy Belief, Attitude