Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2002
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Rukiye Yenibaş
Danışman: AHMET ŞİRİN
Özet:Bu araştırmanın amacı: Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bölümü birinci ve ikinci sınıfı öğrencilerinin aile içi istismar ile umutsuzluk düzeylerinin demografik özelliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmek ve aile içi istismar ile umutsuzluk arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya katılan grubu: İstanbul'da bulunan Boğaziçi, İstanbul ve Marmara Üniversitelerinin birinci ve ikinci sınıflarında okuyan 141 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Veriler Kişisel Bilgi Formu, Aile İçi Çocuk İstismarı Ölçeği ve Beck Umutsuzluk Ölçeği ile elde edilmiştir. Bu verilerin istatistiksel analizleri bilgisayarda SPSS programı kullanılarak yapılmıştır. Araştırma da şu bulgular elde edilmiştir. Psikolojik Danışma ve Rehberlik birinci ve ikinci sınıf öğrencilerinin umutsuzluk düzeyleri, annelerinin yaşına, öz -üvey oluşuna göre farklılaşmaktadır. Öğrencilerin aile içi çocuk istismar ölçeğinin bireyselliğe müdahale, çok yönlü istismar, yetiştirme ve eğitim istismarı, gelişimi destekleme, uygun olmayan kural ve destek, fiziki istismar boyutu ile genel istismar puanları cinsiyete ve kardeş sayısına göre farklılık göstermektedir. Bununla birlikte çok yönlü istismar boyutu puanları baba yaşı, annenin eğitim durumuna göre, yetiştirme ve eğitim istismarı,fiziki istismar, boyutu ile genel istismar puanları anne - babanın beraber olup olmamasına ve ailede uzun süreli hastalığı olan olup olmamasına, algılanan gelir düzeyine göre farklılaşmaktadır. Ayrıca yetiştirme ve eğitim istismarı, gelişimi destekleme boyutu ile genel istismar puanları kaçıncı çocuk olduklarına ve anne-babanın eğitim düzeyine göre anlamlı şekilde farklılaşmaktadır. Sadece gelişimi destekleme boyutu puanı yaşa, ailede alkol kullanan birinin olup olmamasına, öğrencinin çalışıp çalışmamasına göre de anlamlı şekilde farklılık göstermektedir. Umutsuzluk ölçeği ile aile içi istismar ölçeğinin, çocukluğu görmezden gelme boyutu arasında anlamlı bir ilişki bulunmuş, diğer boyutları ile genel istismar arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.