Gemi adamlarının hizmet mukavelelerinden ve iş Hukukundan doğan hakları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZBAY DEMİREL

Danışman: Mehmet Müjdad Şakar

Özet:

GEMİ ADAMLARININ HİZMET MUKAVELERİNDEN VE İŞ HUKUKUNDAN DOĞAN HAKLARI Bu araştırmada uluslararası sözleşmeler, iş hukuku ile ilgili diğer yasal düğzenlemeler, idari uygulamalar gözönüne alınarak Türkiye’de gemiadamlarının Deniz İş Kanunundan doğan hakları incelenmiştir. Türkiyenin taraf olduğu iş hayatını düzenleyen uluslarası sözleşmelere uyum sağlanması, Avrupa Birliği entegrasyon sürecinin gerektirdiği mevzuat düzenlemeleri ve önümüzdeki yıllarda karşımıza çıkması beklenen yeni durum değerlendirilerek, gelecekteki ihtiyaçlarıda karşılayabilecek öneriler ortaya konulmaya çalışılmıştır. Gemiadamlarının çalışma hayatı diğer çalışma alanlarından nbüyük farklılıklar arz etmektedir. Gemiadamları iş hayatlarının büyük bir kısmını ülke dışında geçirirler. Diğer çalışanlardan farklı olarak, gemi çalışma düzeninin bir gereği olarak yaşamlarının 24 saatlik kısmını iş yeri olan gemide geçirirler. Coğrafi ayrırım nedeni ile biraraya gelmeleri ve güçlü bir sendikal faaliyeti yütrütmeleri çok kıstlıdır. Geminin emniyeti esas alınarak grev hakları yok denecek kadar kısıtlanmıştır. Kanun koyucu makam gemiadamlarının bu özelliklerini gözönüne alarak tüm iş alanlarını kapsayan İş Kanundan farklı olarak bir Deniz İş Kanunu düzenlemeyi uygun görmüştür. İş hayatını düzenleyen uluslararası düzenlemeler de büyük ölçüde uluslararası bir çalışma alanında faaliyet gösteren deniz çalışanlarını kapsayacak şekilde hazırlanmıştır. Araştırma kapsamında, konunun özünü teşkil eden “Deniz İş Kanununun” temel kavramları ve esasları açıklanmış, İş Kanunu ve çalışma hayatını düzenleyen uluslararası sözleşmeler incelenmiştir. Böylece araştırmanın tartışma bölümlerine alt yapı teşkil edecek bulguların elde edilmesi hedeflenmiştir. Tartışma bölümünde Deniz İş Kanununun diğer iş hayatını düzenleyen diğer yasal düzenlemeler de göz önüne alınarak uluslararası iş hukuku ile mukayeseler yapılmıştır. Ulusal düzenlemeler ile yasal düzenlemeler gerek birbirleriyle bağlantılı, gerekse bağımsız olarak, bütün yönleriyle incelenerek araştırma derinleştirilmiştir. Sonuç kısmında yapılan tespitler gemi adamlarının istihdamı ilişkin olarak ulusal iş mevzuatında yapılması gereken değişiklikler ve farklı uygulama önerileri ortaya konulmuştur. ABSTRACT A RESEARCH STUDY ON THE RIGHTS OF THE SEAFARERS ARISING FROM BUSINESS AND BUSINESS CODES In this study the rights of the seafarers arising from the Labor Law in Turkey were examined taking into consideration the international labor conventions, national labor laws and other legal regulations and administrative applications. Turkey is a party to regulate the business law ensuring compliance with international conventions. And European Union integration process required to revise its legislation and regulations in the coming years and is likely to assess the new situation, to meet future requiremnts were put in place. The working conditions of the seafarers differs from the work life of other work areas. A big part of business life of the seafarers spend abroad. Unlike other workers, the working hours on baoard of a ship requires 24 hours of life on the vessel where they work. Because of geographical seperation seafraers are not able to oome together and it is very hard for them to participate a strong trade union activity. Considering the basis of the safety of the ship safety strike on board is restricted. So law-maker has submitted a Marine Business Law for seafarers differs from the Business Law which regulates legal aspects related to working life and is common for all other business areas. International regulations governing the business to a large extent is mainly based on the seafarers status which is an international area of work. This research within the scope of the subject constitutes the essence of the Maritime Business Law. The basic concepts and principles of Business Law are described and international agreements governing working life was examined. Thus, the research will constitute the infrastructure of the discussion sections in which 'findings' will be obtained. Discussion of the national Maritime Business Law is compared with the international labor law regulations taking into consideration other legal regulations which regulates business life. National regualtions compared with the other legal arrangements associated with each other, and regardless reviewing all aspects of the research in depth. The determination of required changes into the national legislation regarding employment of seafarers and different suggestions for the future the application have been put in place in the final section.