Okul öncesi eğitim alan 6 yaş çocuklarının bazı duyguları (Sevgi, korku, mutluluk, üzüntü) resmetmelerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZGE ÖVEÇ

Danışman: Müslimat Oya Ramazan

Özet:

OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ALAN 6 YAŞ ÇOCUKLARININ BAZI DUYGULARI (SEVGİ, KORKU, MUTLULUK, ÜZÜNTÜ) RESMETMELERİNİN İNCELENMESİ Bu araştırmada, 6 yaş anasınıfı çocuklarının sevgi, korku, mutluluk ve üzüntü duygularını nasıl resmettiklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çocuklara belirlenen duyguları bilip bilmediklerini anlamak için 3 soru sorulmuş, bildiği anlaşılan çocuklara iki hafta arayla önce sevgi-korku, sonra mutluluk-üzüntü resimleri çizdirilmiştir. Araştırmada şu sonuçlara ulaşılmıştır: • Çocuklar araştırmadaki duyguların anlamını tanımlayamasalar bile bu duyguları ortaya çıkaran bir durumu tanımlayabilmektedir. • Çocukların yarısı korku ve üzüntü resimlerinde tek ya da az sayıda renk kullanmıştır. • Korku resimlerinde siyah diğer renklere göre daha çok tercih edilmiştir. • Çocukların çoğunluğu korku ve üzüntü resimlerinde kâğıdın tamamını kullanmamıştır. • Sevgi ile mutluluk, korku ile üzüntü resimlerinde abartılı çizilmiş nesne sayıları birbirine benzerdir. Bunlar sevgi ve mutluluk resimlerinde çoğunlukla kalp ve çiçek; korku resimlerinde ise dişlerdir. • Her dört duygu için de çocukların çoğunluğu az sayıda obje çizmeyi tercih etmiş; ayrıca korku resimlerinde tek obje çizenlerin sayısının diğer duygu resimlerine göre daha fazla olduğu bulunmuştur. • Çizilen objeler genellikle dört duyguda da değişmemekle birlikte, çocuklar sevgi ve üzüntü resimlerinde en çok kendilerini, korku resimlerinde hayvanları, mutluluk resimlerinde ise güneşi çizmiştir. • Genel olarak sevgi ve mutluluk resimlerinin temaları birbirine benzerken, korku ve üzüntü resimlerinin temaları ise bunlardan farklı ve birbiriyle benzerdir. ABSTRACT THE RESEARCH OF 6 YEARS OLD CHILDREN THAT GET PRESCHOOL EDUCATION ON HOW THEY DEPICT SOME EMOTIONS (LOVE, FEAR, HAPPINESS, SADNESS) IN THEIR PAINTINGS This research is trying to identify how 6 years old kindergarten children depict their emotion of love, fear, happiness and sadness in their paintings. In order to identify whether the children know the predetermined emotions or not, three questions have been asked. The ones who were aware of these emotions were asked to draw paintings related to love-fear, then happiness-sadness with an interim of two weeks. The results of the research are as follow: • Even though children cannot identify the emotions used in the research, they are able to identify the events, which leads to these emotions. • Half of the children used single or limited number of colours in the paintings related to fear and sadness. • The colour black had been chosen more frequently than the other colours in the paintings related to fear. • In fear and sadness paintings, most of the children did not use the entire space of the pages. • The numbers of exaggerated items are similar to each other in love and happiness, and fear and sadness drawings. These exaggerated items are hearts and flowers in the love and happiness paintings, teeth in the fear paintings. • The children chose to draw limited number of objects in each of the four emotions; also the number of children who drew only one item in their paintings related to fear is higher compared to other emotion paintings. • Although the painted objects in every four emotions are similar, the children frequently drew themselves in love and sadness, animals in fear and sun in happiness paintings. • In general while the themes in the love and happiness paintings were similar to each other, the themes in fear and sadness paintings were different then the former two but were similar among themselves.