Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2007
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: NİLÜFER ŞENGÜL
Danışman: Mehmet Ünlü
Özet:Bu araştırmada K.K.T.C.'deki lise öğrencilerinin coğrafya dersine karşı ilgi ve tutumları araştırılmıştır. Bununla ilgili öğretmenlere ve öğrencilere yönelik hazırlanmış bu konudaki anketler uygulanmıştır. Elde edilmiş olan bilgiler öğrencilerin derse olan ilgilerinin nasıl artırılabileceği konusunda öğretmenlere ışık tutacaktır. Bu araştırmada özellikle coğrafya dersine ilgi ve tutum konusunda öğretmenler ile öğrenciler arasındaki görüş farklılıkları da araştırılmıştır. Bu araştırma 2006-2007 Eğitim-Öğretim yılında gerçekleştirilmiştir.Araştırmanın örneklemi K.K.T.C. M.E.K.B. Ortaöğretim okullarından Lefkoşa Türk Lisesi, Bülent Ecevit Anadolu Lisesi, Lefkoşa Türk Maarif Koleji, Güzelyurt Kurtuluş Lisesi, Lefke Gazi Lisesi, Namık Kemal Lisesi, Mağusa Türk Maarif Koleji, Lapta Yavuzlar Lisesi, Girne Anafartalar Lisesi, 19 Mayıs Türk Maarif Koleji olarak seçilmiştir.Örneklem lise 9., 10. ve 11. sınıflarından random yoluyla seçilen 473 öğrenci ve 22 öğretmen tarafından oluşturulmuştur.Öğretmen ve öğrencilerin genel toplamı ise 495'tir. Coğrafya dersine olan ilgi ve tutumları saptamak amacıyla bu konu ile ilgili anket çalışması yapılmış ve uygulanmıştır. Bu ankette öğrencilerin derse olan ilgi ve tutumları tespit edilmeye çalışılmış ve ilginin daha çok hangi faktörlerden kaynaklandığı üzerinde durulmuştur. Öğrencilerin demografik özelliklerini belirlemek için ise kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Öğretmenlere yönelik bir diğer anket çalışması daha yapılmış ve uygulanmış. Bu anket çalışması ise yukarıda adı geçen okullarda uygulanmıştır. Bu anketlerden elde edilen sonuçlarda ise öğretmenlerin görüşlerine yer verilmiştir. Her iki anket çalışmasında iki grup arasındaki görüş farklılıklarına da yer verilmiştir. Araştırma sonucunda K.K.T.C'deki liselerde öğrencilerin coğrafya dersine ilgi ve tutumları ile ilgili öğretmen ve öğrencilerin görüşleri arasında genel anlamda önemli farklılıklar bulunmamaktadır. Diğer bir ifade ile öğretmenler öğrencilerin coğrafya dersine olan ilgi ve tutumlarının coğrafya dersinin anlaşılması açısından çok önemli olduğu görüşündeyken öğrenciler bu kadar etkili olmadığını düşünmektedirler. Bunlar çalışma alışkanlıkları, ev ortamı, güven ve sınanma, sağlık, temel ihtiyaçlar, arkadaşlar, aile baskısı, ders dışı faaliyetler, kişisel özellikler ve zeka ve uyum coğrafya dersine olan ilgi ve tutumları etkilemektedir. Kız ve erkek öğrenciler arasında genel toplamda farklılıklar bulunmaktadır. Bunlar; çalışma alışkanlıkları, öğretimdeki eksiklikler, öğretmen, arkadaşlar, ders programları, aile baskısı, ders dışı faaliyetler, okul imkanları, kişisel özellikler, zeka ve sosyal uyum alt boyutlarıdır. Bu araştırmada sınıf düzeyi, yaş, anne baba eğitim durumu, anne baba mesleği, oturulan evin kime ait olduğu değişkenlerinde anlamlı farklılık görülmemiştir. Bunun yanında sınıf düzeyi ile derse yönelik tutumlar okul imkanları ve geleceğe ilişkin yargı alt boyutlarında anlamlı farklılık vardır. Bu fark 11. sınıflar lehine bulunmuştur. Derse yönelik tutumlarda yaşa göre farklılık olduğu belirlenmiştir. Derse olan tutumların coğrafya dersinde başarısızlığa yol açtığına dair olumsuz görüşler diğer gruplar tarafından vurgulanmaktadır. Başarısını düşük olarak algılayan öğrencilerle başarısını yüksek olarak algılayan gruplar arasında; çalışma alışkanlıkları, öğretimdeki eksiklikler, ev ortamı, öğretmen, arkadaşlar, ders programları, aile baskısı, ders dışı faaliyetler, kişisel özellikler, zeka ve sosyal uyum faaliyetleri arasında anlamlı farklılıklar vardır. Başarısını düşük olarak algılayan öğrenciler ölçeğin boyutlarını daha iyi görebilmektedirler. Annesi okuryazar olmayan öğrenciler ile annesi lise mezunu olan öğrenciler arasında ev ortamı boyutunda anlamlı farklılık bulunmaktadır. Annesi okuryazar olmayan grup ev ortamının derse olan ilgi ve tutumları etkilediğini düşünmektedir. Baba eğitimi açısından anlamlı bir fark bulunmamıştır. Ailenin gelir düzeyi ile öğrencilerin coğrafya dersindeki başarısızlık nedenleri üzerindeki görüşleri arasında farklılıklar olduğu saptanmıştır. Geliri düşük olan öğrenciler ile orta ve geliri yüksek olan gruplar arasında ise ev ortamı, öğretmen ,temel ihtiyaçlar, arkadaşlar, aile baskısı ,okul imkanları, zeka ve sosyal uyum ile geleceğe ilişkin yargılarda fark vardır. Düşük gelirli ailelerden gelen öğrenciler derse olan ilgi ve tutumlar konusunda yukarıda belirtilen boyutları daha etkili olarak görmektedir. Öğrencilere ait bulgular SPSS paket programının 15.0 sürümüne kaydedilerek frekans, yüzde, Pearson chi square analizleri uygulanarak aktarılmıştır. Elde edilen bulgular tablolar ve grafikler halinde düzenli bir biçimde yer almıştır. Coğrafyanın önemi, dünyada ve Türkiyede coğrafyanın tarihi gelişiminden bahsedilmiştir. Coğrafya eğitiminde kullanılan araç ve gereçlerin özellikleri ve öğrencilerin ilgilerini artırmalarında etkisi üzerinde durulmuştur. Coğrafya eğitiminde yöntem seçimini etkileyen faktörler, coğrafya öğretim metotları, coğrafya dersi öğretim ilkeleri ve öğrenme kuramları kısaca ele alınmış ve öğrencilerin coğrafya dersine karşı ilgi ve tutumlarını nasıl etkileyeceği üzerinde durulmuştur. Öğrencilerin coğrafyaya karşı ilgi ve tutumlarının farklılık göstermesinde öğrencinin kendisinden kaynaklanan nedenler, ev ve aile ortamından kaynaklanan nedenler, arkadaş grubundan kaynaklanan nedenler ve okuldan kaynaklanan nedenler üzerinde durulmuştur. SUMMARY This resarch investigated the interest and attiduden of secindary high school students in the TRNC towards the geography course. Questionnaries specially prepared for students and teachers respectivelywere used for the purpose. The information gathened will shad light on how to increase student interest in the subject. The resarch also investigated the diserepancies in vievopoints between teachers and students with particular attention to the interest and attitude toward the geography course. This resarch was realised during the 2006-2007 academic year.Subjects samples were picked from TRNC Ministry National Education, secondary schools: Lefkoşa Türk Lycee, Bülent Ecevit Anatolian Lycee, Lefkoşa Türk Maarif College, Güzelyurt Kurtuluş Lycee, Lefke Gazi Lycee, Namık Kemal Lycee, Mağusa Türk Maarif College, Lapta Yavuzlar Lycee, Girne Anafartalar Lycee and 19 May Maarif College.473 students and 22 teachers,made up the subject samples chosen at random from among the 9th,10th,and 11th graden.The total number of sample in 495. A questionnaire study was prepared and implemented with a view to establish interest and attituden to the geography course. The study attempted to identify studen interest in the course and also to identify the factors affecting this interest. The demographic characteristics of the students were established through the use of a personal information form.Another questionnaire study was prepared and implemented for teachers.This study was applied in the fore mentioned schools.These contained the viewpoints of teachers. In both (questionnaire) studies the discrepancies in viewpointo betweenthe two groups were shown. Generally speaking in TRNC schools, no significant differences in viewpoints between teachers and students exist. While teachers think that student interesrt and attitude towars the geography course are very important, the students do not think these are that much important. Students interest and attitute the course are said to be influenced more by study habits the home environment,feelings of confidence, health, basic needs, friends, family, prssure, extra curricular activities, personal characteristics, I-Q and adoptation. Generally speaking differences exist between boy and girl students.Amin these; study habits,missing entities in teaching, teachers,friends, course programmes, familiy pressure, extra curricular, activities, school facilities, personal characteristics, I-Q ,and social adoptation may be cited an secondary. The resarch showed no sigrificant divengence in the variables of level of class, age, education level of mother/father, their professions and house ownership. Significant differences exist, however-in secondary dimensions-in anean relating class level attitude to course school facilities and judgement of the future. The study found diffrences in attitude to course emerating from age.Other groups stress negative viewpoints that attitude to course causen failune. In termes of study habits ,lacktin aspects in education,home environment, teacher, friends, course programes, family pressure, extra-carricularactivities, personal characteristics, I-Q, and social adoptation, there exist significant diffrences between students who rate their success as low or high respectively. Those who rate themslves as low achievers, see the real dimensions of the problem. There exizt significant difference regarding the home environment between students whose mothers are llitenate and those who mothers are high school graduates. Students whose mothers an illitenate, think that the home environment fears on their interest and attitude to the course.As for fathers literacy no significant difference has been found. The study also found significated divengence of students views regarding their failune in the geography course an affected by the income level of the family.Wheneas, there exist diffrences of viewpoints among low income groupp and middle and higher income groups with regard to home environment, teacher, basic needs, friends, family pressure, school facilities, I-Q , social adoptation and judgement of the future.Studebts of low income families see the above mentioned aneon anmore effective influencing their interest and attitude the course. Data collected from studento have been recorded on 15.0 drive of the SPSS packet programme and % and frequencies have been found through analyces and the Pearson Chi Square method. Frequired data have been shown in tables and graphs. The importance of geography and the historical development of geography in the world and Turkey and TRNC have been narrated. The influence of tools used in the tachng of the geography course and their characteristics and their effect on student interesthas been dealt on. Factors affecting selectim of approach in the teaching geography ,teaching methods, teaching princiles and precepts have been briefly investigated along with how to influence student interest and attitude towards the geography course. The study duselt on reasons emanating from he student, home and familyenvironments, friends and school in as much as these produced diffrences in student interest and attitudes towards the geography course.