İlköğretġm fen ve teknoloji dersinde 3 boyutlu görsel materyal kullanımının başarıya, kavram öğrenmeye ve tutuma etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nisa Melek Güneş

Danışman: MEHMET KÜRŞAD DURU

Özet:

Bu çalışmanın amacı, “Kuvvet ve Hareket” ünitesinin öğretiminde üç boyutlu görsel materyal kullanımının öğrencilerin akademik başarısına, kavram öğrenmesine ve fen dersine ilişkin tutuma etkisini araştırmaktır. Araştırmada yarı deneysel araştırma modellerinden öntest-sontest kontrol gruplu model kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2011-2012 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Ümraniye ilçesinde bulunan bir ilköğretim okulunun 84 öğrencisi oluşturmuştur. Bir önceki yılda başarıları birbirine en yakın olan iki sınıftan biri tesadüfi olarak kontrol grubu (7C), diğeri deney grubu (7B) olarak belirlenmiştir. Kontrol grubunda dersler programın önerdiği yapılandırmacı yaklaşım yöntem ve teknikleriyle işlenirken, deney grubunda bu yöntemlere ek olarak üç boyutlu görsel materyaller kullanılmıştır. Dersler iki sınıfta da 6 hafta süresince araştırmacı tarafından yürütülmüştür. Araştırmanın verileri akademik başarı testi, fene karşı tutum ölçeği ve kavram öğrenme için açık uçlu sorularla toplanmıştır. Başarı testi ve açık uçlu sorular araştırmacı tarafından, fene karşı tutum ölçeği Huyugüzel (2004) tarafından geliştirilmiştir. Akademik başarı testi son testin uygulanmasından 3 ay sonra deney ve kontrol grubundaki öğrencilere kalıcılık testi olarak tekrar uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 15.0 paket programında 0,05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde ortalamalar arası farkın anlamlılığı test edilmek üzere “t testi” kullanılmıştır. Kuvvet ve Hareket ünitesinin öğretiminde üç boyutlu görsel materyal kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına, kavram öğrenmelerine ve hatırlamalarına olumlu etkisi olduğu; fen bilimleri dersine yönelik tutum üzerinde ise olumlu etkisi olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: 3 boyutlu görsel materyal, gerçek nesne, model ABSTRACT The purpose of this study is to investigate the effects of teaching the unit of “Force and Motion” using three-dimensional visual material on students’ academic achievement, concept learning and attitudes towards science course. A quasi-experimental research design with pretest-posttest control group model was used in this study. The study group consists of 84 students of a primary school located in the city of İstanbul, district of Ümraniye during the 2011-2012 academic year. From the two classes whose achievements of the previous year were closest to each other, one is chosen randomly as the control group (7C), and the other is assigned as the experimental group (7B). In the control group, the lessons were performed with the methods and techniques of constructivist approach that the curriculum suggests. In the experimental group they are performed with the use of 3-dimensional visual material in addition to constructivist methods and techniques. Lessons have been conducted by the researcher for a period of six weeks. The data of the research were collected from the academic achievement test, the attitude toward science scale and open-ended questions for concept learning. The academic achievement test and the open-ended questions were prepared by the researcher while the attitude toward science scale was developed by Huyugüzel (2004). The academic achievement test was applied again as a retention test to the experimental and control group students three months after the last application. The data obtained from the research was evaluated by using SPSS 15.0 package program at 0,05 significance level. In the analysis of the data, “t test” was used in order to test the significance of the difference between the means. As a result, it was concluded that; teaching the unit of “Force and Motion” by using three-dimensional visual material has a positive effect on students’ academic achievement, retention of information and concept learning while it does not have the same effect on the attitudes towards science course. Key words: Three-dimensional visual material, the real object, model.