Liselere geçiş sistemi kapsamında gerçekleştirilen merkezi sınav matematik sorularının PISA matematik çerçevesi açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞENUR KÖKSAL

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Emin Aydın

Eş Danışman: Mahmut Kertil

Özet:

Bu araştırmanın amacı, 2021 yılında Liselere Geçiş Sistemi kapsamında uygulanan merkezi yerleştirme sınavı matematik bölümünde bulunan soruların matematik eğitimi uzmanları, matematik öğretmen ve matematik öğretmen adayları tarafından 2021 PISA matematik çerçevesine göre incelenmesi, sonrasında bu gruplar arasında benzerlik ve farklılıkların karşılaştırılmasıdır. Çalışmada 2021 yılında uygulanan liselere giriş merkezi sınavı 20 adet matematik sorusu öncelikle alanında uzman kişilerle sınıflandırılmış, daha sonra matematik öğretmen ve matematik öğretmen adaylarının anket uygulamasıyla görüşleri alınmıştır. 2021 LGS sınavında bilgiyi kullanma, sistemsel ve kritik düşünme becerilerinin; akıl yürütmeyi kullanma sürecinin, nicelik içeriğinin ve bilimsel bağlamında görülme yüzdelerinin daha fazla olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.