11. sınıf öğrencilerinin matematiksel modelleme becerilerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Melek Gündüzalp

Danışman: İLYAS YAVUZ

Özet:

Bu çalışmada lise öğrencilerinin matematiksel modelleme becerilerinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır: • Lise öğrencilerinin mantık konusundaki matematik başarısı hangi düzeydedir? • Lise öğrencilerinin matematiksel modelleme becerileri ne düzeydedir? • Matematiksel modelleme etkinliği farklı derste uygulandığında öğrencilerin muhakeme biçiminde ne tür farklılıklar oluşmaktadır? • Öğretmenlerin matematiksel modelleme problemi ile ilgili görüşleri nelerdir? Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ili Fatih ilçesindeki bir Anadolu lisesinin 11.sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Matematik dersinde yapılan matematiksel modelleme etkinliği öncesi öğrencilere matematiksel başarı testi uygulanmıştır. Matematik dersinde yapılan matematiksel modelleme etkinliğine 55 öğrenci, Türk dili ve edebiyat dersinde yapılan aynı matematiksel modelleme etkinliğine 27 öğrenci katılmıştır. Matematiksel modelleme etkinliğindeki bulgular Berry ve Houston (1995)‘in modelleme sürecinin basamakları dikkate alınarak analiz edilmiştir. Ayrıca öğretmenlere; ders içinde öğrencilerine bu matematiksel modelleme problemini sorup sormayacağı üzerine bir açık uçlu sorudan oluşan anket yapılmıştır. Bu çalışma nitel araştırmanın bir deseni olan durum çalışması niteliği taşımaktadır. Yapılan değerlendirmelere göre, öğrencilerin matematik başarı düzeyi yüksek olmasına rağmen matematiksel modelleme becerilerinin yetersiz olduğu görülmektedir. Öğrencilerin matematiksel modelleme içeren durumları yorumlamakta zorluk çektiği görülmektedir. Bu durumun sebebi, öğrencilerin matematiksel modelleme problemlerine ve sürecine deneyimsiz oldukları şeklinde yorumlanabilir. Öğrencilerin matematiksel modelleme problemi çözümünde çokça sözel muhakemelere başvurduğu gözlemlenmektedir. Ayrıca Türk dili ve edebiyatı dersinde yapılan matematiksel modelleme etkinliğinde; öğrenciler sözel muhakemelere başvurmaya daha fazla eğilimli oldukları görülmüştür. Öğretmenlerle gerçekleştirilen görüşmeler neticesinde öğretmenlerin matematiksel modelleme konusunda yeterli bilgiye sahip olmadıkları saptanmıştır. Ayrıca derslerinde matematiksel modelleme problemlerine yer vermede isteksiz oldukları görülmüştür. Öğretmenlerin matematiksel modelleme etkinliklerine bir matematik öğretimi kazanımı olarak görmek yerine bir boş ders etkinliği olarak gördükleri gözlemlenmiştir. -------------------- The purpose of this study is to investigate the mathematical modeling skills of high school students. Answers are inquired for the following questions: • What is the level of mathematics achievement of high school students in logic? • What is the level of mathematical modeling skills of high school students? • What are the differences in the reasoning of students when mathematical modeling activity is applied in different courses? •“What are the teachers' views on the mathematical modeling problem?” The study group of this study consists of 11th grade students of an Anatolian high school in Fatih district of Istanbul. Mathematical achievement test was applied to the students before the mathematical modeling activity in mathematics course. 55 students participated in the mathematical modeling activity in the mathematics course, 27 students participated in the same mathematical modeling activity in the Turkish language and literature course. Findings in mathematical modeling effectiveness were analyzed by considering the steps of Berry and Houston (1995) modeling process. In addition, teachers; In the course, an open-ended questionnaire was used to ask students if they would ask this mathematical modeling problem. This study is a case study which is a design of qualitative research. According to the evaluations, it is seen that mathematical modeling skills are insufficient despite the high level of mathematics achievement of the students. It is seen that students have difficulty in interpreting situations involving mathematical modeling. The reason for this situation can be interpreted as that students are inexperienced in mathematical modeling problems and process. It is observed that students resort to verbal reasoning in solving mathematical modeling problem. In addition, mathematical modeling activity in Turkish language literature course; students were more prone to resort to verbal reasoning. As a result of the interviews conducted with the teachers, it was determined that the teachers did not have enough knowledge about mathematical modeling. They were also reluctant to include mathematical modeling problems in their courses. It was observed that teachers perceived mathematical modeling activities as an empty lesson activity instead of a mathematics teaching achievement.