Deleuze’ün Sinema felsefesi çerçevesinde Reha Erdem Sineması’nın incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Fatih Değirmen

Danışman: ZEYNEP ÇETİN ERUS

Özet:

DELEUZE’ÜN SİNEMA FELSEFESİ ÇERÇEVESİNDE REHA ERDEM SİNEMASI’NIN İNCELENMESİ Film analizi yöntemlerinin çeşitlenmesi farklı sinema yaklaşımlarının gelişmesine sebep olmuştur. Bu çeşitlenme filmlerin gerçekliği sunması ya da gerçekliğin yerini alması yönündeki tartışmayla başlamış ve yeni tartışma alanlarının oluşmasına katkı sunmuştur. Özellikle modern sinema akımlarının da etkisiyle filmlerin, kadına yaklaşımı ve etnik kimliklerin veya sınıfsal yapıların durumunu içeren bir temsil sahnesi haline gelmesi veya anne, baba, çocuk üçgeni içinde ele alınan ödipal yorumlar etrafında şekillenen psikanalitik yaklaşımlar, disiplinler arası film okuma yöntemlerini gündeme getirmiştir. Deleuze, bu yaklaşımlara çeşitli eleştiriler getirerek sinemayı kendi felsefesini yapan bir alan olarak değerlendirmiştir. Çalışmamız imge üreten ve insanlar üzerinde dolaysız etki bırakabilme gücüne sahip olduğunu düşündüğümüz sinemanın bir felsefi etkinlik olarak nasıl kavranabileceğini sorunsallaştırmaktadır. Bu bağlamda Reha Erdem filmleri ses kullanımı, montaj, anlatı yapısı, mekan ve karakter oluşturma bakımından sinema ile felsefe arasında ilişki kurmada önemli veriler sunmaktadır. Tezin temel amacı sinema ve felsefe ilişkisinin teorik altyapısını Deleuze’ün felsefi güzergahı ekseninde oluşturarak, teoriyi Reha Erdem filmleri üzerinden somutlaştırmaya çalışmaktır. Bu açıdan bakıldığında Erdem sinemasının, kendi felsefesini yapan bir sanatsal üretim alanı olduğu ve bu alanda yetkin örnekler sunduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Hareket-İmge, Zaman-İmge, Şizoanaliz, Kaçış Çizgisi, Arzulayan Makine, Toplumsal Makine, Organsız Beden, Reha Erdem Sineması. AN ANALYSIS OF REHA ERDEM’S FILMS WITH THE CONCEPTS OF DELEUZE’S PHILOSOPHY OF CINEMA ABSTRACT The diversification of film analysis method has led to the development of different approaches to cinema. This diversification began with the debate in the direction of films that present the reality or to take the place of reality and has contributed to the formation of a new argument. The fact that the movies, especially with the effects of modern cinema streams has became spectacle that consists of approaches to woman and the situation of ethnic identities or class structures or psychoanalytical approaches forming arround odipal comments death in mother, father and child triangle has brought forward inter-disciplinary film reading methods. Deleuze, critised these approaches and handled the cinema as an area that makes its own philosophy. This study problematizes how to comprehend cinema which is thought that it has power to have a direct impression on people and produces images, as a philosophical activity. Reha Erdem movies offer important data on the debate of relationship between cinema and philosophy in terms of using sound, montage, narrative structure, creating space and character. For this reason the main point of this thesis is to constitude theorical background of cinema and philosophy relationship in accordance with Deleuze’s philosophy and to try to embody the theory by the films of Reha Erdem. In this context, it has been seen that the cinema of Reha Erdem is an artistic production area makes its own philosophy and presents competents samples in this area. Key Words: Movement-Image, Time-Image, Schizoanalysis, Escape Line, Desiring Machine, Social Machine, Body Without Organs, Reha Erdem’s Cinema.