2000 sonrası bağımsız Türkiye Sineması’nda kent ve taşra melankolisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Janet Barış

Danışman: AYŞE KONCAVAR

Özet:

1990 sonrası Türkiye Sineması’nda taşraya dönüş ve bunun getirdiği bir sıkıntı, melankoli gözlemlenmiştir. Karakterlerin birebir olarak yaşadığı bu sıkıntı sadece taşraya sirayet etmemiş, aynı zamanda kente de hâkim olmuştur. Böylelikle özellikle 2000’lerle birlikte hem kentte hem de taşrada geçen filmlerde melankolisine gömülen karakterler gözlemlenmiştir. Yaşanan melankolinin kaynağı karakterlerin kendilerinden beklenen sosyo-ekonomik ve toplumsal normlara ayak uyduramayışı ile birlikte kendi iç dünyasındaki çatışmaların çelişmesidir. 2000 sonrası Türkiye Sineması’nda gözlemlediğimiz bu karakterlerin her biri içsel melankolilerini yaşarken aynı zamanda dışsal etkenler, uyaranlar ve koşullarla birlikte yaşadıkları melankoliyi daha derinden hissetmektedir. Bu duruma bağlı olarak hem kent hem de taşranın kendine özgü dinamikleri karakterlerin melankolilerini besleyen temel bir unsur haline gelmiştir. ABSTRACT In post-1990s Turkish cinema, melancholy and distress caused by return to province have been witnessed. This distress portrayed by main characters not only was not only reflected on the provincial life but also dominated the urban life. Therefore, since the 2000s films related to urban and provincial lifestyles have both included characters stuck in melancholy. The source of this melancholy is the inner conflicts of characters who could not cope with the socio-economic norms and expectations. Each of these characters that we have observed in post-2000s Turkish cinema live in an inner melancholy, also deepened by external conditions and stimulants. Hence, the dynamics of both urban and provincial lives become a principal cause aggravating characters’ melancholies.