Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: KÜBRA KILINÇ
Danışman: Sibel Cengizhan
Özet:
Bu Araştırmada, okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcı kişilik özelliklerinin ve
duygusal zekâ düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırma betimsel nitelikte olup, ilişkisel tarama modelinde nicel bir araştırmadır.
Araştırmanın evrenini, 2018-2019 eğitim öğretim döneminde İstanbul ilinde bulunan
devlet üniversitelerin eğitim fakültelerinde öğrenim gören okul öncesi öğretmen adayları
oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise küme örnekleme yöntemi ile seçilen; Marmara,
İstanbul ve Yıldız Teknik üniversitelerinin 3. ve 4. sınıflarında öğrenim gören 200 okul öncesi
öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada ölçme aracı olarak, araştırmacı tarafından
geliştirilen kişisel bilgi formu, Şahin ve Danışman tarafından (2017) geliştirilen Yaratıcı
Kişilik Özellikleri Ölçeği ve Bar On tarafından (2000) geliştirilen Acar tarafından (2001)
Türkçeye uyarlanan Duygusal Zekâ Ölçeği kullanılmıştır.
Araştırma verileri bilgisayarda ‘SPSS 25.0’ paket programı ile çözümlenmiştir.
Araştırmada öncelikle kişisel bilgi formundaki demografik değişkenlerin frekans ve yüzde
dağılımları yapılmıştır. Demografik verileri çözümlerken, normal dağılan verilerde gruplar
arası farklılığa bakmak için bağımsız örneklem t-testi ve tek yönlü ANOVA kullanılırken,
normal dağılmayan verilerde parametrik olmayan testlerden Mann-Whitney U ve KruskalWallis testi kullanılmıştır. Ölçekler ve alt boyutları arasındaki korelâsyon hesaplanırken
Pearson korelâsyon analizi yapılmıştır.
Araştırma verilerinden elde edilen analizler sonucunda, okul öncesi öğretmen
adaylarının duysal zekâ ölçeğinden aldıkları puanlarla baba eğitim düzeyi arasında ilişki
anlamlı bulunmuştur. Tukey testinin sonuçlarına göre babası üniversite mezunu olanların
puan ortalamaları, lise mezunu olan çocukların puan ortalamalarına göre istatistiksel olarak
anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Ölçeklerden alınan puanlarla diğer değişkenler
arasında anlamlı bir ilişki tespit edilememiştir.