Okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcı kişilik özelliklerinin ve duygusal zekâ düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KÜBRA KILINÇ

Danışman: Sibel Cengizhan

Özet:

Bu Araştırmada, okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcı kişilik özelliklerinin ve duygusal zekâ düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma betimsel nitelikte olup, ilişkisel tarama modelinde nicel bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini, 2018-2019 eğitim öğretim döneminde İstanbul ilinde bulunan devlet üniversitelerin eğitim fakültelerinde öğrenim gören okul öncesi öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise küme örnekleme yöntemi ile seçilen; Marmara, İstanbul ve Yıldız Teknik üniversitelerinin 3. ve 4. sınıflarında öğrenim gören 200 okul öncesi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada ölçme aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu, Şahin ve Danışman tarafından (2017) geliştirilen Yaratıcı Kişilik Özellikleri Ölçeği ve Bar On tarafından (2000) geliştirilen Acar tarafından (2001) Türkçeye uyarlanan Duygusal Zekâ Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verileri bilgisayarda ‘SPSS 25.0’ paket programı ile çözümlenmiştir. Araştırmada öncelikle kişisel bilgi formundaki demografik değişkenlerin frekans ve yüzde dağılımları yapılmıştır. Demografik verileri çözümlerken, normal dağılan verilerde gruplar arası farklılığa bakmak için bağımsız örneklem t-testi ve tek yönlü ANOVA kullanılırken, normal dağılmayan verilerde parametrik olmayan testlerden Mann-Whitney U ve KruskalWallis testi kullanılmıştır. Ölçekler ve alt boyutları arasındaki korelâsyon hesaplanırken Pearson korelâsyon analizi yapılmıştır. Araştırma verilerinden elde edilen analizler sonucunda, okul öncesi öğretmen adaylarının duysal zekâ ölçeğinden aldıkları puanlarla baba eğitim düzeyi arasında ilişki anlamlı bulunmuştur. Tukey testinin sonuçlarına göre babası üniversite mezunu olanların puan ortalamaları, lise mezunu olan çocukların puan ortalamalarına göre istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Ölçeklerden alınan puanlarla diğer değişkenler arasında anlamlı bir ilişki tespit edilememiştir.