MATEMATİK EĞİTİMİNDE KAVRAM HARİTASI KULLANIMININ ÖĞRENCİLERİN BAŞARILARI, TUTUMLARI VE HATIRLAMALARI ÜZERİNE ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DİLAYDA ULUDAĞ YILMAZ

Danışman: ORHAN AKINOĞLU

Özet:

Bu araştırmanın amacı, matematik eğitiminde kavram haritası kullanımının öğrencilerin başarıları, tutumları ve hatırlamaları üzerindeki etkisini tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda, araştırma ön-test ve son-test kontrol gruplu deneysel desen modeline göre tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Bakırköy ilçesinde bulunan Osmaniye Nuri Pakdil Ortaokulu 5. sınıfında okuyan 69 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmada Ortaokul 5. sınıf şubelerinden bir sınıf deney, bir sınıf kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Oluşturulan kontrol ve deney gruplarının denk olduğu yapılan başarı ve tutum ön testi sonuçlarından görülmüştür. Çalışma 8 hafta süresince devam etmiş olup kontrol grubuna geleneksel öğretim yöntemi ile deney grubuna ise kavram haritası destekli öğretim yöntemi ile ders yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak kullanılan “Matematik Başarı Testi” ve bir diğeri Akınoğlu (2001) tarafından geliştirilen “Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” araştırmacı tarafından “Matematik Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” olarak uyarlanarak ön-test ve son-test şeklinde örnekleme yöntemine uygun olarak belirlenen sınıflarda uygulanmıştır. Ayrıca “Matematik Başarı Testi” son-testlerin uygulanmasından 4 hafta sonra deney ve kontrol grubundaki öğrencilere kalıcılık testi olarak tekrar uygulanmıştır. Uygulamalar araştırmacı tarafından yapılmış, öğrencilerin öğrenim gördükleri okulda sınıf ortamında gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler bilgisayarda “SPSS 20.0” programında çözümlenmiş, manidarlıklar 0.05 düzeyinde sınanmış ve bulgular araştırmanın amacına uygun olarak tablolar halinde sunulmuştur. Araştırmanın sonucuna göre matematik eğitiminde kavram haritası kullanımının, geleneksel öğretim yöntemine göre öğrencilerin başarısında, matematik dersine yönelik tutumlarında ve hatırlamalarında olumlu etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. -------------------- The aim of this study is to determine effects of conducting concept map metodologhy in mathematic education to students' success, behavior and rememberance. For this purpose the study designed according to pre-test and final-test control grup experimental pattern model. The Study's working group consist of 69 students which are in grade 5 in middle school located in Bakırköy district in a school named 'Osmaniye Nuri Pakdil Middle School'. Among the grade-5 classes, a class selected as an experimental group class and another selected as a control group class. Before selecting classes a test conducted to determine the similarity of selected class in means of success, behavior etc. and after test it is seen that both classes are same. The study continued 8 weeks and during this time education continued in control grup via traditional way and in experiment group education given by concept map method. The data collection techniques "Mathematic Success Test" and "Attitude Scale For Science and Technology Lessons" which is developed by Akınoğlu (2001) adapted by researcher to "Attitude Scale For Mathematic Lesson" and this technique is applied to seleceted classes according to pre-test and final test based sampling technique. Furhermore this "Mathematic Success Test" applied to students once more in control group and experimental group as an accuracy test after 4 weeks after application of final tests. Those application conducted by researcher and conducted in the own scholl of students that they continue their education and in the real class environment. The collected data analized in "SPSS 20.0" program, significants tested in level of 0.05 and outcomes reflected to tables according to the aim of this study. As a result of this survey it is seen that employing the method "concept map" in mathematic education has a significant positive effect on students' success, way of thinking about mathematic and rememberance level comparing to classical education techniques.