Pandemi Döneminde Bir Devlet İlkokulundaki Eğitim Öğretim Süreci: Bir Durum Çalışması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KADER ŞAHİN

Danışman: Levent Deniz

Özet:

COVID-19 pandemisi, dünya genelinde tüm hayatı etkilemiş, eğitim sistemleri de bundan payını almıştır. Pandemi süreci birçok alanda olduğu gibi eğitim alanında da aksaklıklara neden olmuş ve ne zaman sona ereceği bilinmeyen bir sürece girilmiştir. Ülkemizde, pandemi nedeni ile tüm öğretim kademelerinde eğitim öğretim faaliyetlerinde çeşitli düzenlemelere gidilerek acil uzaktan eğitim uygulamaları yapılmaya başlanmıştır. Süreç ilerledikçe ve aşı yaygınlaştıkça, pandemi şartları devam etmesine rağmen yüz yüze eğitime geçilerek sınıf karantinası uygulanmıştır. Bu sürecin gerek öğretmenlere gerek öğrenci ve velilere çeşitli etkileri olmuş ve eğitim öğretim süreçleri, ilgili kesimlerin alışık olmadığı biçimde sürdürülmüştür. Bu çalışmanın amacı; öğretmen, öğrenci ve velilere göre pandemi döneminde bir devlet ilkokulunda eğitim öğretim süreçlerinin nasıl devam ettiğini öğrenmektir. Bu amaç doğrultusunda, öğretmen, öğrenci ve velilerin pandemi döneminde yürütülen eğitim öğretim süreçlerine yönelik görüşleri, öğretmen ve velilerin süreçte öğrencilerde karşılaştıkları problem davranışlar, bu problem davranışlara karşı ürettikleri çözümler, öğretmen, öğrenci ve velilerin yetkili kurum ve kişilerden beklentileri, tüm bu süreç sonunda okula ve kendilerine bakış açılarında meydana gelen değişiklikler belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışma; İstanbul ili Ataşehir ilçesinde bir devlet ilkokulunda gerçekleştirilmiş olup çalışmaya ölçüt örnekleme yöntemiyle seçilen 18 öğretmen, 23 veli ve 25 öğrenci katılmıştır. Katılımcılarla yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak görüşmeler yapılmış, bu görüşmeler nitel veri analiz yöntemlerinden biri olan içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; öğretmenler sınıf disiplinin sağlama, ölçme değerlendirme etkinlikleri, veli müdahalesi, çeşitli sağlık problemleri gibi alanlarda sorun yaşadıklarını belirtmişlerdir. Bunun yanında, acil uzaktan eğitimde materyal çeşitliliğinin fazla olması, bulaşma kaygısı yaşamama, mesleki anlamda kendini geliştirme imkânı gibi olumlu yanlardan da bahsetmişlerdir. Veliler ise acil uzaktan eğitimde çocuklarının akademik olarak geride kaldığını ve sınıf seviyesine uyum sağlayamadığını belirtmiş, ev düzeni, süreçte kendi rollerinin karmaşıklığı gibi alanlarda sorun yaşadıklarını söylemişlerdir. Öğrencilerden elde edilen bulgulara göre süreçte yaşanan sorunlar; teneffüsün olmaması, resim-müzik-beden eğitimi derslerinin işlenememesi, dersleri anlayamama gibi sorunlardır. Üç grup da süreçte bağlantı sorunları yaşadıklarını, derste bağlantının kopması, tekrar bağlanma çabaları gibi süreçler nedeniyle kopukluklar yaşadıklarını belirtmişlerdir. Süreçte öğrencilerde yazı bozukluğu, ödev yapmada isteksizlik, dikkat dağınıklığı, içe kapanıklık, evde kardeşler arası anlaşmazlık gibi problem davranışlarla karşılaşıldığı belirlenmiştir. Bu problem davranışlara öğretmen ve veliler tarafından çeşitli çözümler üretilmiştir. Bunlardan bazıları; öğretmenler tarafından tekrar çalışmalarına ağırlık verilmesi, rehberlik desteği alınması, öğrencilerle bireysel ilgilenme gibi çalışmalar şeklinde olurken veliler tarafından ise psikolog desteği alınması, evde çeşitli tekrar çalışmaları yapılması, kutu oyunları ile dikkat toparlama çalışmalarının yapılması şeklinde olmuştur. Araştırma bulgularına dayanarak; bundan sonra yaşanma ihtimali olan olağanüstü durumlarda acil uzaktan eğitim süreçlerinin daha sağlıklı yürütülebilmesi için internet ile ilgili sorunların ve donanımsal eksikliklerin giderilmesi, ekonomik olarak dezavantajlı kesimlere destek çalışmaları yapılması, görsel sanatlar, müzik, beden eğitimi gibi derslere yönelik uzaktan eğitim çalışmaları yapılabilmesi için öğretmenlere hizmet içi eğitimler verilmesi gibi öneriler getirilmiştir.