Otistik çocuğa sahip ailelerin çocuklarının köpekle etkileşimi ile ilgili görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Zeynep Cebeci Aslanlı

Özet:

OTİSTİK ÇOCUĞA SAHİP AİLELERİN ÇOCUKLARININ KÖPEKLE ETKİLEŞİMİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ Bu araştırmanın amacı otistik çocuğa sahip ailelerin, çocuklarının köpekle etkileşimi ile ilgili görüşlerinin incelenmesidir. Bununla ilgili olarak otistik çocuk ailelerinin çocuklarının köpek ile etkileşiminin çocuğunun gelişimi açısından faydaları, zararları, çocuklarının sosyal becerilerine, sözel etkileşimlerine, sözel olmayan etkileşimlerine katkısı ile ilgili görüşleri alınmıştır. Çalışmaya İstanbul ili içerisinde, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bir Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezine devam eden 26 otistik çocuğa sahip ebeveyn katılmıştır. Araştırma verileri ebeveynlerle yapılan görüşmeler ile oluşturulmuştur. Görüşmeler için yarı-yapılandırılmış görüşme formları hazırlanmış ve araştırmacı tarafından 26 ebeveyn ile tek tek görüşerek doldurulmuştur. Ardından görüşmelerin dökümü yapılarak betimsel olarak analiz edilmiş ve bulgular elde edilmiştir. Araştırmada aşağıdaki bulgular elde edilmiştir: Ebeveynler çocuklarının aldığı eğitime farklı uygulamaların dahil edilmesini olumlu karşılamış, hayvanlara dokunmanın ve onlarla oynamanın çocuklarını rahatlatacağını belirtmiştir. Ebeveynler köpekle etkileşimin çocuklarının kaygısını azaltabileceği, çocuğunu mutlu edebileceği, oyun oynama becerisine katkısı olabileceği, iletişim kurmasına yardımcı olabileceği, etkinliklere katılmada istekli olmasını sağlayabileceği gibi farklı görüşler ifade etmişlerdir. Ayrıca bazı ebeveynler çocuğunun hayvanlara karşı korkusunun azalabileceğini, çocuğu için farklılık olabileceğini düşündüğünü belirtmişlerdir. Ayrıca ebeveynler çocuklarının eğitim aldığı ortama evcil bir köpeğin dahil edilmesini olumlu karşılamışlar ve denemek istemişlerdir. Bu ebeveynler çocuğunun hoşuna gideceği ve onu mutlu edeceğini, çocuğunun nasıl bir tepki vereceğini merak ettiğini, bazı ebeveynler daha önce denemedikleri bir yöntem olduğunu, bazıları çocukları için değişiklik olacağını ve kaygısını azaltacağı gibi farklı görüşler belirtmişlerdir. Hatta evcil hayvanlardan hoşlanmadığını belirten ebeveynler de çocuklarının eğitim aldığı ortama köpeğin dahil edilmesini olumlu karşıladıklarını ve denemek istediklerini belirtmişlerdir. Ebeveynlerin pek çocuğu köpekle etkileşim ile ilgili çocuğunu mutlu etmesi, sosyal ve iletişim becerilerine katkı sağlaması, çocuğunun hayvanlara karşı sevgisinin artması, kendine olan güvenin artması, oyun oynama ve etkinliklere katılma becerilerinde olumlu gelişmeler olması, dikkatini arttırması gibi olumlu düşünlerini ifade etmişlerdir. Ayrıca ebeveynler genel olarak köpekle etkileşimin çocukları açısından olumsuz bir yanı olacağını düşünmediklerini ifade etmişlerdir. Evcil hayvanlardan hoşlanmayan ebeveynler ve çocuğunun evcil hayvanlardan hoşlanmadığını ifade eden ebeveynler de köpekle etkileşimin herhangi bir olumsuz yanı olacağını düşünmediklerini ifade etmişlerdir. Araştırmadan elde edilen bulgulardan yola çıkarak son bölümde uygulamaya yönelik ve ileri araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur. ABSTRACT VIEWS OF PARENTS OF AUTISTIC CHILDREN ON THEIR CHILDREN’S INTERACTIONS WITH DOGS The aim of this study is to investigate the views of parents of autistic children on their children’s interactions with dogs. With this purpose, parents of autistic children were interviewed about they think on their children’s interactions with dogs with respect to its positive and negative impact on their children’s development; its contribution to their children’s social skills, and their verbal and non-verbal interactions. A total of 26 parents of autistic children attending a private educational and rehabilitation center that is governed by Ministry of Education in Istanbul participated in the study. The study data were collected via private face-to-face interviews with these parents. Semi-structured questionnaires were constructed and filled out by the researcher during individual interviews with each of the 26 parents. Afterwards, the interviews were transcribed and analyzed qualitatively. The study findings are as follows: The parents had a positive attitude towards supplementing their children’s education with different applications and reported believing that touching and playing with animals would sooth their children. They reported various views on their children’s interaction with dogs including expectations that this interaction could decrease their children’s anxiety, make them happy, improve their game-playing skills, assist their communication, and increase their desire to participate in activities. Some parents also reported that it could help their children overcome their fear of animals and that this activity would be a novelty for them. Moreover, the parents had a positive approach to include a pet dog in the educational setting of their children and were willing to try it. The parents described it as a method that they did not know about but were curious to see how their children would react to, and had assumed that their children would enjoy, find it novel, and benefit from it in managing anxiety. Even the parents who reported not enjoying pets were positive about including a pet dog in their children’s education setting and were willing to try it. Majority of the parents reported positive thoughts on interactions with dogs, as in believing it to make their children happy, contribute to their children’s social and communicational skills, increase their children’s love of animals, boost their children’s self-confidence, positively impact their game-playing, and activity participation skills, and increase their attention span. Additionally, the parents also reported that they did not think that interacting with dogs would have any negative impact on their children. Even the parents who reported not to enjoy pets both on their own and their children’s behalf stated that they did not think that interacting with dogs would have a negative impact on their children.Recommendations for applications and further research are provided in the final section based on the findings obtained in this study.