Kavram haritaları modeli ile zeki öğretim sistemi tasarımı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Teknoloji Fakültesi, Bilgisayar Mühendisliği Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMRAH DİKBIYIK

Danışman: BUKET DOĞAN

Özet:

KAVRAM HARİTALARI MODELİ İLE ZEKİ ÖĞRETİM SİSTEMİ TASARIMI Uzaktan öğrenme sistemlerinin yaygınlaşması ve bu sistemlerde kullanılan bilişim teknolojileri seçeneklerinin artması ile, öğrencinin bu sistemlerdeki değerlendirme sonuçlarını analiz etmek ve içerikte bu analize göre yönlendirme yapmak mümkün hale gelmiştir. Öğrenciye uygulanan testin sonuçları analiz edilerek ve bu analizlere göre yönlendirmeler yapılarak öğrencinin performansını arttırmak mümkündür. Bu da öğrenci ile etkileşim halinde bulunan, öğrenciye bir rehber gibi bilgiyi sunan ve geri dönüt verebilen öğretim amaçlı bilgisayar yazılımları ile mümkündür. Bu yazılımlar neyi öğreteceğini, ve nasıl öğreteceğini bilen, öğrenen kişi ile ilgili birçok bilgiyi tutan ve gerektiğinde kullanan, yapay zeka tekniklerinden yararlanılarak geliştirilen zeki öğretim sistemleridir. Bu tür öğretim sistemlerinde daha etkin öğretim gerçekleştirmek için, yeni öğrenme yöntem ve tekniklerden faydalanılmakta ve böylece öğrencinin öğrenme kalitesinin artması hedeflenmektedir. Herhangi bir öğrenim içeriğini hiyerarşik düzende ve şema şeklinde gösterme kabiliyetine sahip olan kavram haritaları da öğrenilen kavramlar arasında daha kolay ilişkiler kurmak ve öğrenmeyi desteklemek amacıyla zeki öğretim sistemlerinde kullanılabilir bir yöntemdir. Kavram haritalarının bu sistemlerin farklı bileşenlerinde kullanımına yönelik farklı yaklaşımlar ve bakış açılarının ortaya çıkarılması güncel bir araştırma konusudur. Hazırlanan tez çalışmasında öğrenci modelleme tekniklerinden katman modeli kullanılarak öğrenci bilgileri tutulmuştur. Gerçekleştirilen zeki öğretim sisteminin Nesneye Dayalı Programlama dersinde yardımcı öğretim aracı olarak kullanılması amaçlanmıştır. Öğrencilere Java programlama dili kullanılarak Nesneye Dayalı Programlamanın temel ilkeleri anlatılmıştır. Bu temel ilkeler için kavram haritası oluşturulmuş, konu hiyerarşisi de bu kavram haritasındaki ilişkiye göre düzenlenerek öğrenciye sunulmuştur. Öğrenciler konu sonlarında kavram haritasıyla ilişkili olarak hazırlanan çoktan seçmeli sorularla değerlendirilmiş ve durumlarına göre uygun konulara ABSTRACT INTELLIGENT TUTORING SYSTEM DESIGN USING CONCEPT MAPS It has become possible to analyze the evaluation results of students and guide them in accordance with the results by using distance education and the improvement in information technologies used in distance education. Improving performance of the students is possible by analyzing the test results that are applied to students and by guiding them according to the test results. And this is possible by using the proper computer programs which are in interaction with students, which presents the needed information as a guide and which gives feedback about students’ situation. These programs are the intelligence education systems which are developed by using artificial intelligence technics, which keep information about users and use user information if needed and which know what and how to teach subjects. For a more effective teaching, new educating methods and techniques used thus improving students education quality is aimed. Concept map is a method that has the ability to show any learning content in hierarchic order and in schematical shape can be used in intelligence teaching systems Using concept maps in different parts of these systems and introducing different view of angle about concept maps is an up-to-date research subject. Using the designed intelligence teaching systems as an assistant to teaching object oriented language is aimed. In the system, object oriented language’s fundamentals are explained to students by using java language. Concept map is designed for explaining these fundamentals and subject hierarchy is designed in relation with concept map as well and presented to students. Students are examined at the end of lesson subjects by the tests which are prepared in relation with concept maps and are also guided to the proper subjects. Student information are kept by using layer model which is one of the student modeling techniques.