Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BAŞAK GÖZÜYILMAZ
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Midrabi Cihangir Doğan
Eş Danışman: Mahmut Kertil
Özet:
Eğitim, bilim ve teknolojideki değişime
ayak uydurmanın temelidir. Özellikle fen, matematik ve teknoloji eğitimi
oldukça önemlidir. Eğitim, öğrencilere yaratıcı düşünme, eleştirel analiz, akıl
yürütme ve problemleri çözme becerileri kazandırmayı amaçlar. Matematik
eğitiminin kalitesi, ana sınıfından başlayarak tüm eğitim düzeylerinde,
öğrencilerin matematiksel okuryazarlık, analitik düşünme ve eleştirel düşünme
gibi 21. yüzyıl becerilerini geliştirmesi için sürekli olarak iyileştirilmesi
gereken bir odak noktasıdır. Bu nedenle, matematik eğitim ve öğretiminin temel
hedefi, öğrencilerin bu kritik becerilerini güçlendirmektir.
Araştırmalar, matematiksel modelleme
uygulamalarının bu becerilerin gelişiminde tüm sınıf seviyelerinde etkili
olduğunu ortaya koymaktadır. Bu bağlamda, matematiksel modelleme becerilerinin
artırılması da matematik öğretiminin önemli bir amacıdır. Bu çalışma, ilkokul
4. sınıf öğrencilerinin öğretim sürecinde matematiksel modelleme kullanarak
ölçme konusunun temel kavramlarını anlama üzerine odaklanmaktadır. Bu
araştırmanın temel amacı, İstanbul'un Avcılar ilçesindeki bir ilkokulda eğitim
gören 4. sınıf öğrencilerinin, matematik dersinde öğrenim gördükleri ölçme
konusunu matematiksel modelleme yaklaşımıyla nasıl kavradıklarını anlamaktır.
Bu amaç doğrultusunda, öğretim sürecinde çeşitli matematiksel modelleme
etkinlikleri kullanılarak öğrencilerin ölçme konusundaki anlayışlarına ve bu
etkinliklerin öğrencilerin matematiksel düşünme becerilerini nasıl etkilediği
incelenmiştir.
Araştırma sürecinde, öğrencilerin
matematiksel modelleme kullanarak uzunluk ve alan ölçme konusunu nasıl kavradıklarını
değerlendirmek için çeşitli ölçme araçları ve matematiksel modelleme
etkinlikleri uygulanmıştır. Çalışmanın yöntemi olarak nitel araştırma
yöntemlerinden eylem araştırması yöntemi seçilmiştir. Veri toplama sürecinde,
öğrenci görüşmeleri, ses kayıtları, araştırmacı notları ve öğrenci çalışma
kâğıtları incenelerek içerik analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın
sonuçları, uygulanan matematiksel modelleme etkinliklerinin öğrencilerin
problem çözme becerilerini ve matematiksel düşünme becerilerini geliştirdiği,
matematiksel kavramları günlük hayatta uygulama becerileri üzerinde olumlu bir
etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Ayrıca matematiksel modelleme
etkinlikleri öğrencilerin, problem çözmeye yönelik tutumlarını olumlu yönde etkilediği
görülmektedir. Bu bulgular, matematik öğretiminde matematiksel modelleme
yaklaşımının etkinliğini vurgulayarak öğrencilerin matematiksel düşünme
becerilerini geliştirmek için değerli bir araç olduğunu göstermektedir.