Using fuzzy analytic network process for selecting optimal marketing strategy


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği (İngilizce) Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: SERHAN HAMAL

Danışman: Bahar Sennaroğlu

Özet:

EN UYGUN PAZARLAMA STRATEJİSİ SEÇİMİNDE BULANIK ANALİTİK AĞ SÜRECİ YÖNTEMİNİN KULLANILMASI Karar vericiler için en iyi seçeneği seçmek zor bir durumdur. Karar vericiler alternatifler arasından seçim yapma durumunda kaldıklarında, birbiriyle çelişen seçenekler arasından en uygun olanı bulmak ya da bunları önem derecelerine göre sıralamak zorundadırlar.Bu nedenle bu tür durumlarla karşılaşıldığında bir çok karar verici Çok Kriterli Karar Verme Metotlarını kullanmaktadırlar. ELECTRE, TOPSIS, AHP, ANP gibi birçok farklı metot geliştirilmiştir. Bu metotlar kullanım alanlarına göre seçilmelidir. En uygun bir pazarlama stratejisi seçimi çok kriterli karar verme problemi olarak sınıflandırılabilir. Pazarlama stratejileri belirlenirken pazarlama uzmanı çok sayıda karmaşık faktörler üzerinde durmalıdır. Bu çalışmanın amacı bir pazarlama stratejisi karar problemini çok değişkenli karar verme problemi olarak modellemek ve firma için en uygun pazarlama stratejisi seçmek için yöneticilere yardımcı olmaktır. Kriterler ve alternatifler arasında karşılıklı bağımlılık olduğu zaman, Analitik Ağ Süreci bir karar probleminin unsurları arasındaki etkileşimleri içeren etkili bir araçtır. Ancak Bulanık Analitik Ağ Süreci yönteminin geleneksel Analitik Ağ Süreci yöntemine göre daha fazla avantajları vardır. Bulanık Analitik Ağ Süreci yöntemi ikili karşılaştırma sürecinde daha gerçekçi sonuçlar elde etmeyi sağlar. Bu nedenle, bu tez çalışmasının uygulama kısmında karar verme problemini değerlendirmek ve modellemek için Bulanık Analitik Ağ Süreci yöntemi uygulanmıştır. Ikea firmasının verileri analiz edilerek en uygun pazarlama stratejisi seçilmiştir. Temmuz, 2011 Serhan HAMAL ABSTRACT USING FUZZY ANALYTIC NETWORK PROCESS FOR SELECTING OPTIMAL MARKETING STRATEGY Selecting the best alternative is a very difficult situation for decision makers. When they face to select an alternative, decision makers must make a selection from a set of possibly conflicting alternatives or rank the alternatives in order of their importance. Thus, when faced with such conditions, many decision makers use Multiple Criteria Decision Making Methods. There are many different methodologies that have been developed such as ELECTRE, TOPSIS, AHP, ANP etc. And they should be selected according to their uses. An optimal marketing strategy selection can be classified as a multi-criteria decision-making (MCDM) problem. Marketing strategists should consider a large number of complex factors while evaluating and selecting marketing strategies. The aim of this study is to model the marketing strategy decision-making problem as a MCDM problem and help marketing managers to select optimal marketing strategy for the firm. When there is interdependence among criteria and alternatives, ANP is an effective tool incorporating interactions among the elements of a decision problem. But Fuzzy ANP has some further advantages according to the conventional ANP method. It provides to get more realistic results in pairwise comparison process. For this reason, in the implementation section of the study Fuzzy Analytic Network Process was implemented to model and evaluate this decision-making problem in this thesis. Ikea firm’s data were analyzed to select optimal marketing strategy. July, 2011 Serhan HAMAL