Öğrencilerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının çok değişkenli istatistiksel tekniklerle analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İktisat Fakültesi, Ekonometri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BİLGE BAŞCI

Danışman: SELAY GİRAY YAKUT

Özet:

Toplumsal Cinsiyet eşitsizliği, Türk toplumunda ne yazık ki bireyin bebekliğinden başlayarak yetişkinliğine kadar süregelen bir sınıflamadır. Toplumumuzda kadın ve erkek rolleri çok net bir şekilde ayrılmıştır ve toplumsal cinsiyet rolünde kadının aldığı pozisyon, geçmişten bugüne kadar kız çocuklarının eğitimden yoksun bırakılması, kadın haklarının yok sayılarak kız çocuklarının küçük yaşta evlendirilmesi, kadına yönelik şiddetin boyutları ve kadın cinayetleriyle ortadadır. Çalışmanın amacı Marmara Üniversitesi’nde öğrenim görmekte olan lisans öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarını çok değişkenli analiz teknikleri ile incelemektir. Araştırmanın evrenini Marmara Üniversitesi’nde öğrenim görmekte olan lisans öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında literatürde geçerliliği ve güvenilirliği kanıtlanmış “Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutum Ölçeği” kullanılacaktır. İlgili anket Tabakalı Örnekleme tekniğiyle tasarlanan 3403 birimlik bir örnekleme uygulanmıştır. Çalışmanın temel hedeflerinden biri fakültelere göre karşılaştırma yapmak olduğundan; tabakalandırma fakültelere göre yapılmıştır. Alt örneklem hacimleri belirlenirken Orantılı Dağıtım’dan yararlanılmıştır. Bu çalışma ile üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin bakış açılarının cinsiyete, yetiştikleri coğrafi bölgeye, mezun oldukları lise türüne, öğrenim görmekte oldukları fakülteye, üyesi oldukları aile tipine, anne ve babalarının eğitim düzeyine ve sosyo-ekonomik düzeye göre farklılaşıp farklılaşmadığı araştırılmıştır. Toplanan veriler başta lojistik regresyon ve iki aşamalı kümeleme analizi olmak üzere çeşitli istatistik teknikler ile analiz edilmiş, bulgular karşılaştırmalı olarak yorumlanmıştır. Çalışma sonucunda öğrencilerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının başta cinsiyet olmak üzere, medeni durum, sınıf, fakülte, aile tipi, anne eğitim düzeyi ve erkek kardeş sayısı değişkenlerine göre geleneksel veya eşitlikçi olarak değiştiği tespit edilmiştir. Ayrıca öğrenciler geleneksel erkek öğrenciler, geleneksel kadın öğrenciler ve eşitlikçi erkek öğrenciler olarak sınıflandırılmıştır. ABSTRACT The goal of the study is to examine the attitudes of the undergraduate students at the Marmara University toward social gender roles with multivariate analysis techniques. The population of the research is constituted by the undergraduate students at the Marmara University. The “Attitude Scale concerning Social Gender Roles” whose validity and reliability have been proven in the literature shall be used in the scope of the study. The said survey was applied to a sampling of 3404 unit designed with the Stratified Sampling techniques. Since one of the primary goals of the study is to compare based on the faculties; the stratification has been done depending on the faculties. Proportional Distribution was consulted when determining the subsampling volumes. With this study, it has been researched whether the points of view of the college students toward social gender roles varied depending on the geographical regions where they grew up, the type of high school where they graduated, the faculty where they major, the type of family of which they are a member, the educational level of their parents and the socio-economical level. The gathered data have been analyzed with various statistical techniques especially including logistic regression and two-stage clustering analysis and the findings were comparatively interpreted. As a result of the study, it has been determined that the attitudes of the students toward social gender roles vary depending especially on gender. In addition, the students have been classified as male students, conventional female students and equalitarian male students.