Tüketicilerin özel alışveriş (private shopping) siteleri için yapılan televizyon reklamlarına yönelik satın alma davranışları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gamze Çakmak

Danışman: KIVANÇ NAZLIM TÜZEL URALTAŞ

Özet:

TÜKETİCİLERİN ÖZEL ALIŞVERİŞ (PRIVATE SHOPPING) SİTELERİ İÇİN YAPILAN TELEVİZYON REKLAMLARINA YÖNELİK SATIN ALMA DAVRANIŞLARI Günümüzün yoğun rekabet koşulları altında pek çok işletme televizyon reklamı yayınlatmaktadır. Pazarlamayla uğraşanlar için ana soru, “işletmenin kullandığı farklı pazarlama çabalarına tüketicinin nasıl karşılık verdiği” şeklindedir. Tüketicilerin reklam kampanyalarına nasıl karşılık vereceğini gerçekten anlayabilen işletmeler rakiplerine karşı büyük üstünlük sağlayacaktır. Bu da tüketici davranışlarının incelenmesiyle mümkün olmaktadır. Bu nedenle bu çalışmada tüketicilerin özel alışveriş (private shopping) siteleri için yapılan televizyon reklamlarına yönelik satın alma davranışları incelenmiştir. Bu doğrultuda Türkiye’de kurulan ilk üç özel alışveriş sitesi olan Trendyol, Markafoni, Limango özel alışveriş siteleri araştırmaya dahil edilmiştir. Bu üç siteden alışveriş yapan kullanıcılara uygulanan anket sonucunda toplanan veriler Chi-Square testi, Korelasyon analizi, Normallik testi, Kruskal-Wallis H testi, çapraz tablolar ve frekans tabloları kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular değerlendirildiğinde; Trendyol, Markafoni, Limango özel alışveriş sitelerinin her birinin televizyon reklamlarının tüketicilerin bu sitelere güven duymalarını sağladığı, ancak tüketicileri bu sitelerden alışverişe teşvik etme konusunda pek etkili bir unsur olmadığı sonucu elde edilmiştir. Tüketicilerin büyük oranda indirim ve arkadaş&tanıdık tavsiyesi unsurlarından etkilenerek bu sitelerden alışverişe yöneldikleri tespit edilmiştir. Katılımcıların bu siteleri tercih etmelerinde yine indirimli fiyatlar ile zaman ve mekan kısıtı olmadan yorulmadan alışveriş kolaylığı, çok sayıda ve çok çeşitte ürün sunulması en önemli tercih nedenleri olmaktadır. Anahtar Kelimeler: Özel alışveriş, Televizyon reklamları, Tüketici davranışları, Trendyol, Markafoni, Limango ABSTRACT BUYING BEHAVIOUR OF CONSUMERS FOR TELEVISION COMMERCIALS OF PRIVATE SHOPPING WEBSITES Under the recent fierce competition environment, many business have been publishing television commercial. Main question for marketing authorities is, “how consumers respond to different marketing efforts.” Businnes who can really know how consumers respond to advertising campaigns will get an advantage over their competitors. This will be possible with analyse of consumer behaviours. For this reason, in this study buying behaviours of consumers for television commercials of private shopping websites were examined. Accordingly, Trendyol, Markafoni, Limango, the first three private shopping web sites that were established in Turkey, were selected. The data collected by the survey which was applied to consumers shopping from this three private shopping websites was analyzied using chi-square test, correlation analysis, test of normality, Kruskal-Wallis H test, crosstabs and frequency table. When the findings were evaluated, it was revealed that the television commercials of these each websites enable the customers to trust these websites. On the other hand, they are not good at stimulating customers to shop from these websites. This study also shows that customers shop from these websites mostly because of discounts and advice of friends. Shopping easily without getting tired and restricted by the time and place and finding a large number and kind of products are two of the most important reasons for participants to choose these websites. Key Words: Private shopping, Television commercials, Consumer behaviours, Trendyol, Markafoni, Limango