Rifailik tarikatı üzerine sosyolojik bir inceleme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TURAN ATİK

Danışman: ALİ COŞKUN

Özet:

RİFAİLİK TARİKATI ÜZERİNE SOSYOLOJİK BİR İNCELEME 1867 tarihinde Selanik'te dünyaya gelen Ken'an Rifai, Filibe hanedanından Hacı Hasan Bey'in oglu Abdülhalim Bey'le Hatice Cenan Hanım'ın çocuklarıdır. stanbul’da Galatasaray Lisesini bitirdikten sonra Babıali Hariciye Kaleminde vazife almıs, Acem Mektebi’nde tabiat muallimligi yaparken Posta – Telgraf Nezareti’nde Alman müsavir Groll'ün muavinligine getirilmis, bu arada da Hukuk Fakültesi’ne devam etmistir.Kenan Rifai’ye göre kadın, mazhar-ı asktır. nsanları gerçek insan etmek için askın hocalıgından baska bir güç tanımıyordu. Bilerek, bilmeyerek her insanın gayesi asktır slamiyet Hakkın yaratıcı kuvvetini tasıması ve hayatı idamede oynadıgı rol bakımından kadına, has bir deger vermistir. Kenan Rifai kendinden sonra mürsid olarak bir kadını seçmistir. Çünkü ona göre: Fikir, his ve iman alısverisinde kadın, erkekten daha müsait bir mutavassıt, daha verimli bir zemindir. Asıl mesele, Kenan Rifai’nin bilhassa kadınlık âlemiyle temasta olması ve insan türünün müstakbel veçhesini tayinde, kadını yapıcı, sekil verici bir amil olarak görmesindedir. Kenan Rifaiye göre din, ferdin diger insanlarla ve ferdin vicdanı ile olan münasebetlerini tanzim eden ve kontrol altına alan hayati bir sistemdir. Kenan Rifai, “Esas itibariyle bütün dinler birdir. ptidai dinlerden tutunuz, brahim’den, Musa’dan, sa’dan, Hz. Muhammed’e kadar bütün dinler mana itibariyle aynıdır. Maksat iç temizligi ve Allah’ı tanımak ve bulmaktır. Din de ilk mektepten üniversiteye gelinceye kadar bir talebenin geçirdigi tekâmülü geçirmis ve slamiyet’te kemalini bulmustur.”der. Kenan Rifai’nin din ve inanç anlayısına göre insan hayatı içinde dinin sosyal ve ferdi olmak üzere iki esaslı fonksiyonu vardır. Bunlar dinin sosyal fonksiyonu ve ferdi fonksiyonu ABSTRACT SOCOLOGCAL ANALYSS ON RFALK Ken’an Rifai was born in Selanica in 1867. His mother was Hatice Cenan. His father, Abdülhalim, was the son of Hadji Hasan, a member of a dynastic family from Filibe.Having graduated from Galatasaray High School, he was given a position at the Ministry of Foreign Affairs, Babiali. After that, when he was a Science Instructor at the Iranian School, he was appointed as an Assistant Secretary to the German Supervisor, Mr. Groll at the Ministry of Postal Services. Meanwhile, studied law at the university.According to Ken’an Rifai, “it is through woman that love becomes apparent. He accepts no power other than the tutorship of love for evolving humans into genuine human being. Woman has the God’s power of creating and undertakes the main role in continuation of human race, special significance is given to women. he choose woman to have this Exchange. Because, Woman is a more suitable means and a more fertile platform for an exchange of ideas, emotions and faith than man is. The whole point is that he is in contact with women and he sees them as the determiners and constructors of the future of humankind. Ken’an Rifai says, “As a matter of fact, all religions are one. All religions from the primitive ones to the ones delivered by Abraham, Moses, Christ and Hazret-i Muhammed (s.a.v.) are the same in terms of their meanings. Their aim is to achieve purification of a person and thus, reach God. Religion experiences progressive phases as in a student’s educational life from elementary school to university and reaches its most mature state in Islam.”