Dünya'da ve Azerbaycan'da ödeme sistemleri ve ödeme aracı olarak kredi kartları uygulaması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Abdulla Aliyev

Danışman: LEVENT ÇİNKO

Özet:

Azerbaycan'da elektronik ödemelerin gelecekteki gelişimi ile ilgili müzakerelere eşzamanlı olarak Visa ve Merkez Bankası, yenilikçi bir işleme çözümü sunmuştur. Ülkedeki Vize kartlarıyla ulusal para birimi cinsinden bankalar arası ödeme sistemi olan AzNNSS – manat Visa'nın üye bankaları arasındaki bir takas merkezinin işlevi Merkez Bankası tarafından yerine getirililmiştir.AzNNSS’nin sunulması, Azerbaycan’daki perakende nakitsiz ödeme pazarının geliştirilmesinde önemli bir adımdır. Bu nedenle,bankalar arası yerleşim sisteminin,anlaşma prosedürlerinin sadeleştirilmesi ve maliyet azaltma ile birlikte manatlarda kartlara getirilmesi, ülke içi kart ödemelerine ivme kazandırmıştır. Şu anda, dünyanın gelişmiş ülkelerinde vatandaşlar nadiren yanlarında nakit para taşımaktadırlar. Azerbaycan'da, yanlarında nakit taşımayı tercih eden Azerbaycan vatandaşlarının bazen muhafazakar düşüncesinin kalıntılarını ortadan kaldırmak için, nakit dışı ödemeleri popüler hale getirmek için yerel bankaların çalışmalarını güçlendirmek gerekmektedir. Genel olarak,Azerbaycan’daki bankacılık sektörünün büyümesinin cumhuriyetin temel makroekonomik göstergelerinin önünde olmasına rağmen, şu anki potansiyel ülke ekonomisinin ihtiyaçlarının çok gerisinde kalmıştır. Cumhuriyetin bankacılık mevzuatındaki değişiklikler, bankacılık hizmetleri pazarındaki rekabetin sertleşmesi, Ulusal Bankanın bankacılık sektöründeki reformdaki aktif pozisyonu ve uluslararası finansal kurumların öngörülebilir geleceğe katılımı, Azerbaycan bankacılık sistemindeki daha belirgin, daha da belirgin olumlu değişikliklerin yapılmasına olanak sağlamıştır. Hanehalkı gelirlerinin düşme geçmişine karşı, bankalar kredi politikaları konusunda temkinlidir. Bunlara ek olarak bankanın kilit rolü, borçlunun kredi geçmişi tarafından oynamasıdır. Birçok banka yavaş yavaş her müşteri için bireysel koşullara geçmektedir. Sonuç olarak, iyi ödeme disiplini olan sorumlu müşteriler en iyi kredi kartı oranlarını alır. “Bu strateji sayesinde, piyasa trendlerini düşük oranlarda takip etmenin yanı sıra, bankalar kredi ürünlerindeki oranı sistematik olarak azaltmaktadır. Kural olarak bu düşüş en az yüzde 4 puan demiştir. Kredi kartı veren bankalar yeni müşterileri için ödeme kabiliyetine göre altı aylık bir deneme süresi vermektedir. Söz konusu deneme süresince aylık kredi kartı borcunu zamanında ödeyen müşterilerine limitlerini arttırma imkanı tanımaktadır. Sorumlu müşteriler kredi kartı ödemelerini bazı bankalarda 30 gün bazılarında da 45 günlük süre içerisinde gerçekleştirdiklerinde faiz ödemesinden muaf tutulmuştur. Alımlara atfedilebilen işlemlerin sayısı giderek artmaktadır. Özellikle transferler ve nakit para çekme işlemleri ile karşılaştırıldığında, geçtiğimiz yılki kredi kartlarında nakit para çekme işlemlerinin payı azalmıştır. Nakit para çekme işlemlerindeki azalışların sebebi olarak müşterilerin sahip oldukları banka kartlarının bankaların ortak olduğu mağazalardan alış verişlerini kart ile ödemelerinde puan kazandırmışlığıdır. -------------------- Concurrently with the negotiations on the future development of electronic payments in Azerbaijan, Visa and the Central Bank provided an innovative processing solution. The function of a clearing center between the Visa cards in the country and the member banks of AzNNSS - manat Visa, the interbank payment system in the national currency, will be carried out by the Central Bank. For this reason, the inter-bank settlement system, simplification of the agreement procedures and bringing manat to the cards with cost reduction will accelerate the domestic card payments. At present, in the developed countries of the world, citizens rarely carry cash with them. In Azerbaijan, it is necessary to strengthen the work of local banks to popularize non-cash payments in order to eliminate the remnants of the conservative thought of Azerbaijani citizens, who prefer to carry cash with them.In general, although the growth of the banking sector in Azerbaijan is ahead of the main macroeconomic indicators of the republic, the current potential lags far behind the needs of the country's economy. The changes in the banking legislation of the Republic, the hardening of competition in the banking services market, the active position of the National Bank in the banking sector reform and the participation of international financial institutions in the foreseeable future allow for more obvious and more positive changes in the Azerbaijani banking system. Against the background of the decline of household income, banks are cautious about credit policies. In addition, the key role of the bank is that the borrower is bound by credit history. Many banks are gradually moving to individual conditions for each customer. As a result, responsible customers with the best pay discipline receive the best credit card rates. Thanks to this strategy, in addition to tracking market trends at low rates, banks are systematically reducing the rate of credit products. As a rule, this decrease was at least 4 percent. Credit card issuing banks provide a six-month trial period for their new clients according to their ability to pay. During the trial period, customers who increase their monthly credit card debt and pay on time are allowed to increase their limits. Responsible customers are exempted from the payment of interest when they pay their credit card payments within a 30 day period and at some banks within a 45 day period. The number of transactions attributable to purchases is increasing. Compared to transfers and cash withdrawals, the share of cash withdrawals in credit cards last year has decreased. The reason for a decrease in cash withdrawals is that the bank cards that customers have to earn points giving them a reward for use of the card accrediting them instead of the use of cash withdrawl method which doesn’t offer this benefit.