Psychoetric evaluation of the survey of perceived organizational support (spos)


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Özlü Azaklı

Danışman: AYŞE ALEV TORUN

Özet:

Bu araştırmada Eisenberger ve diğerleri (1986) tarafından geliştirilmiş olan “Algılanan Kurumsal Destek Ölçeği”nin Türkçe formu geliştirilmiş ve psikometrik özellikleri detaylı olarak incelenmiştir. Araştırma birbirini takip eden üç ayrı çalışmadan oluşmaktadır. İlk çalışmada, ölçeği oluşturan tüm ifadeler “Klasik Test Kuramı” çerçevesinde “Madde Güçlük Düzeyi” ve “Madde Ayırt Ediciliği” analizlerine tabi tutulmuştur. Bu çalışmada ayrıca, 5’li ve 6’lı Likert ölçeği kullanımının ve bu ölçekleri etiketlendirmenin, yani ölçekte yer alan seçeneklere ifade yerleştirmenin etkileri (“5=tamamen karşıyım” gibi) de araştırılmıştır. Bu bağlamda 4 farklı ölçek tipine sahip (5’li ya da 6’lı Likert ile tüm seçenekler etiketlenmiş ya da sadece ilk ve son seçenek etiketlenmiş) anket formları geçerlilik ve güvenilirlikleri bakımından test edilmiş ve karşılaştırılmıştır. Tüm seçeneklerin etiketli olduğu 6’lı Likert ölçeğinin diğerlerine göre daha yüksek güvenilirlik katsayısına sahip olduğu saptanmıştır. İkinci çalışmada tüm seçeneklerin etiketlenmiş olduğu 6’lı Likert ölçeği kullanılarak “Algılanan Örgütsel Destek Ölçeği”nin kısa formunun psikometrik özellikleri incelenmiştir. Bu amaçla ölçek, test-yeniden test güvenilirlik analizine tabi tutulmuştur. İki uygulamada da yüksek iç tutar lılık katsayıları elde edilmiş ve maddelerin zorluk düzeylerinin iki uygulamada sabit kaldığı gözlemlenmiştir. Yüksek test-yeniden test güvenirlik katsayısı elde edilmiştir. Keşfedici Faktör Analizi (“Temel Eksen Faktör Analizi” ile) sonuçları ölçeğin tek boyutlu yapısını desteklemiştir. Üçüncü çalışmada ise, “Algılanan Örgütsel Destek Ölçeği-17 Maddelik Kısa Formu”nun yapı geçerliliği incelenmiştir. Ölçeğin faktör yapısını test etmek ve “Algılanan Kurumsal Destek” kavramının diğer kavramlardan farkını ortaya koymak için “Doğrulayıcı Faktör Analizi” (“Maksimum Olabilirlik Tahmin Yöntemi” ile) yapılmıştır. Ayrıca, “Algılanan Kurumsal Destek” kavramının “Örgütle Özdeşleşme”, “Dağıtım Adaleti” ve “Pişmanlık” kavramları ile ilişkisi nomolojik ağ içinde incelenmiştir. ABSTRACT In this dissertation, the psychometric properties of the “Survey of Perceived Organizational Support” (SPOS) developed by Eisenberger et al. (1986) are investigated in order to provide further empirical evidence on its reliability and validity. This dissertation project is composed of three empirical studies which were conducted consecutively. The first study involves; item analyses of SPOS, an investigation of the effects of using different numbers of response options (5-point and 6-point Likert scales) and different anchoring labels (fully-labeled and end-anchored response scales), the estimation of internal consistency reliabilities of the four versions of SPOS with different scale designs, and the examination of the validity of each version of SPOS by conducting a series of Exploratory Factor Analyses using Principal Axis Factoring. A second study was conducted to examine the test-retest reliability of the 16-item version of SPOS. The results provided evidence of high test-retest reliability. For both administrations of SPOS, high internal consistency reliabilities were obtained and item difficulties remained stable across the two administrations of the scale. In the third study, the construct validity of the 17-item version of SPOS was examined. Confirmatory factor analysis with Maximum Likelihood estimation was conducted to test the dimensionality of SPOS and to determine the distinctiveness of this construct from other constructs. SPOS’s relationships with other constructs were investigated within a nomological network consisting of the Distributive Justice Index (Mansour-Cole and Scott, 1998); Price and Mueller, 1986), the Organizational Identification Scale (Mael and Ashforth, 1992), and the Regret Scale (Schwartz, et al., 2002).