Belçika’daki Türkçe ve Türk kültürü dersinin bağlam ve çokkültürlü eğitimin boyutlarına göre değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Meral Solmaz

Danışman: Levent Deniz

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Belçika’daki Türkçe ve Türk kültürü dersinin bağlam ve çokkültürlü eğitimin boyutlarına göre değerlendirmesini yapmaktır. Araştırmada nitel araştırmanın fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Araştırmanın iki temel fenomeni olan Türkçe ve Türk kültürü dersinin bağlam değerlendirmesi ile çokkültürlü eğitimin boyutlarına göre değerlendirilmesi için Brüksel Eğitim Müşavirliği yöneticilerinin, Türkçe ve Türk kültürü dersi (TTKD) öğretmenlerinin, çocuğunu derse gönderen veliler ile çocuğunu derse göndermeyen velilerin görüşleri açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla alınmıştır. Görüşmelerden elde edilen 28 katılımcıya ait veriler önce betimsel sonra içerik analiziyle çözümlenmiş ve kategorilere ayrılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Belçika’da Türkçe ve Türk kültürü dersi programına göre öğretmenlerin hazırladığı bir yıllık plan bulunmaktadır. Ancak çeşitli sebeplerden ötürü hem ders programı hem de ders kitapları öğretmenler tarafından kullanılmamaktadır. Türkiye’deki öğrencilerin seviyesine göre hazırlanan TTKD programı ve kitapları Belçika’daki Türkiye kökenli öğrencilerin ihtiyaçlarına cevap vermemekte ve seviyelerinin üzerinde hazırlandığı için öğretmenler tarafından kullanılmamaktadır. Öğretmenler ders programı ve kitaplarını kullanamadıkları için ders programında ve materyel seçiminde öğrenci ihtiyaçlarına uygun düzenlemeler yapmaktadırlar. Öğretmenler Uzaktaki Yakınlarımız Projesi’nin genel amaçlarına ve TTKD’nin özel amaçlarına öğrencilerin çoğunun ulaşamadığını bazı öğrencilerin de kısmen ulaşabildiğini belirtmişlerdir. Öğretmenler ve yöneticilerin kendilerinin TTKD’ye yükledikleri genel ve özel amaçlarına ulaşma konusunda ise daha başarılı oldukları ortaya çıkmıştır. Yöneticiler ve öğretmenler TTKD ile ilgili yaşanan sorunları ve bu sorunlara yönelik çözüm önerilerini paylaşmışlardır. Belçika’daki TTKD’ye yönelik yapılacak bir program geliştirme çalışmasına katkı sağlaması için öğretmenler, Belçika’daki Türkiye kökenli öğrenci ve velilerin Türkiye’deki öğrenci ve velilerden farklılıklarını Belçika’daki veli, öğrencilerle ilişkileri üzerinden açıklamışlardır. Yine yönetici ve öğretmenler TTKD öğretmenlerinin yeterlilikleri ve seçimleri üzerine düşüncelerini tecrübelerinden hareketle belirtmişlerdir. Çocuğunu TTKD’ye gönderen ve göndermeyen velilerin TTKD hakkındaki bilgileri ve ders hakkındaki eleştiri ve talepleri açıklanmıştır. Çocuğunu TTKD’ye göndermeyen velilerin çocuklarını derse göndermeme sebepleri belirlenmiştir. Öğretmenler, TTKD sınıflarındaki farklı ırk, dil, din, etnik ve sosyal sınıflardan gelen öğrencileri gruplayarak bu öğrenciler arasında yaygın olan çatışmaları ve ön yargıları açıklamışlardır. Öğretmenler çokkültürlü eğitimin beş boyutuna göre TTKD programı ve kitaplarının yetersiz olduğunu ve bu boyutlara göre programın yeniden düzenlenmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Ayrıca TTKD programı ve kitaplarının eksik kaldığı çokkültürlü eğitimin içerik entegrasyonu, eşitlikçi pedagoji, bilgiyi inşa süreci ve ön yargıyı azaltma boyutlarında öğretim sürecinde yaptıkları düzenlemeleri ve uygulamaları açıklamışlardır. Bazı öğretmenlerin çokkültürlü eğitim hakkında yeterli bilgi sahibi olmadığı ve farklı öğrencilerin kültürel özelliklerine duyarlı bir öğretim yapamadığı ortaya çıkmıştır. Öğretmenler ve veliler, Belçika’daki okulların çokkültürlü eğitimin güçlendirici okul kültürü ve sosyal yapı boyutuyla ilgili değerlendirmelerde bulunmuşlardır. Genel olarak okulların farklı kültürlere açık olduğu, okullarda ayrımcılığın yapılmadığı ve farklı kültürlere ait etkinliklerin okul tarafından desteklendiği ortaya çıkmıştır. -------------------- The aim of this study is to perform a context evaluation about the Turkish language and Turkish culture course in Belgium and its evaluation according to the dimensions of multicultural education. The phenomenological pattern of the qualitative research was used in the research. For the evaluation of two basic phenomena of the study, context evaluation of Turkish language and Turkish culture course and also for evaluation its according to the multicultural education, opinions of administrators of the Brussels Education Counselor, Turkish and Turkish culture course (TTKD) teachers, parents who sent their children to the course and parents who do not send their children to the course were taken by semi structured interviews composed of open-ended questions. The data obtained from the interviews performed with 28 participants were first analyzed descriptively and then by content analysis and categorized. According to the results of the study, there is an annual plan prepared by teachers according to the Turkish language and Turkish culture course program in Belgium. However, for various reasons, both the curriculum and textbooks of TTKD are not used by teachers. TTDK program and textbooks prepared for students in Turkey do not fulfill the needs of Turkish originated students in Belgium and cannot be used by teachers as the prepared programs and textbooks exceed students’ level. As teachers cannot use the course program and textbooks, they make arrangements in course program and material selection according to students’ needs. Teachers have stated that many of the students could partly reach to the general purposes of the “Uzaktaki Yakınlarımız” Project and the specific objectives of the TTKD. It was found that teachers and administrators were more successful in achieving the general and specific objectives which theirselves imposed on TTKD. Administrators and teachers shared the problems related to TTKD and suggested solutions for these problems. In order to contribute to a curriculum development study to be made in Belgium for TTKD, teachers explained the difference of Turkish originated students and parents in Belgium from students and parents in Turkey through their relations with those students and parents. Again, administrators and teachers have expressed their thoughts on the competencies and preferences of TTKD teachers based on their experiences. The information about TTKD of the parents who send and who do not send their children to TTKD were explained. The reasons why some parents do not send the children to TTKD were determined. Teachers grouped students from different race, language, religion, ethnic and social classes in the TTKD classes and explained the common conflicts and prejudices among these students. Teachers stated that according to the five dimensions of multicultural education, the program and books of the TTKD were inadequate and that the program should be rearranged according to these dimensions. In addition, they explained the regulations and practices of multicultural education during the teaching process in the dimensions of content integration, equity pedagogy, knowledge construction process and prejudice reduction. It was found out that some teachers do not have enough knowledge about multicultural education and cannot perform a culturally sensitive teaching to different students. Teachers and parents made evaluations about empowering school culture and social structure dimension of multicultural education in Belgium. In general, it was revealed that schools are open to different cultures, that there is no discrimination in schools and that the activities of different cultures are supported by the school.