Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2006
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Nurhan Yaltur
Özet:
İLKÖĞRETİM 6. SINIFLARIN MÜZİK DERSİNDE AKTİF ÖĞRENME YÖNTEMİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ Bu araştırma, ilköğretim ikinci kademe 6. sınıflarda aktif öğrenme yöntemleri ile yapılan müzik eğitiminin, geleneksel öğretim yöntemleriyle yapılan müzik eğitimine göre öğrencide daha başarılı ve kalıcı sonuçlar çıkardığını kanıtlamak amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, araştırmada deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, İstanbul Anadolu yakasında bulunan İlhami Ahmed Örnekal İlköğretim Okulu 6. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Örneklem olarak 6. sınıflarından seçilen 6-A ve 6-D şubeleri belirlenmiştir. Her iki grubu dengelemek amacıyla kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Belirlenen 10 haftalık süre içinde, deney grubuna aktif öğrenme yöntemleri, kontrol grubuna ise geleneksel öğretim yöntemleri uygulanarak dersler işlenmiştir. Araştırmacı tarafından her iki gruba yönelik ders planları hazırlanmıştır. Uygulama sonunda, gruplara ünite başarı testi yapılmıştır. Öğrencilere dört hafta sonra, birinci teste eşdeğer sorularla hazırlanan kalıcılık testi uygulanmıştır. Elde edilen veriler istatistiksel işlemlerle açıklanmıştır. Araştırma sonunda elde edilen bulgular doğrultusunda, aktif öğrenme yöntemleri ile yapılan müzik derslerinin; müzik bilgilerinin öğrenilmesi, çalgı ve materyallerin kullanılması, ritmik ve ezgisel çalışmalar, oyun etkinlikleri ve yaratıcılığın geliştirilmesi açısından, geleneksel öğretim yöntemleri ile yapılan müzik derslerine göre daha başarılı olduğu ortaya çıkmıştır. Buna göre, ilköğretim okullarındaki müzik derslerinin daha etkili ve verimli gerçekleştirilebilmesi için, derslerde aktif öğrenme yöntemlerinin uygulanması doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur. ABSTRACT THE EFFECTS OF ACTIVE LEARNING ON STUDENTS’ ACHIEVEMENT IN 6TH GRADE ELEMENTARY SCHOOL MUSIC CLASSES The purpose of this study is to investigate the effectiveness of applied active learning in the 6th grade elementary music classroom, and to reveal specific facts which demonstrate that active music learning and teaching activities are more influential and longer lasting on students’ musical learning than traditional ones. The methodological design of this research is experimental. The research site is the Ilhami Ahmed Ornekal Elementary school located in Istanbul, Kadıköy. The participants of the research were selected among 6th grade students. In order to gauge and balance the current and past musical experinces of the participants, the researcher requested that they complete an information form. The data collection procedure lasted about ten weeks. Throughout the ten weeks, while the researcher applied active learning activities to the experiment group, she kept applying traditional teaching approaches to the control group. The lesson plans were prepared by the researcher for both the experiment and the control group. In order to understand and reveal the students’ progression in both groups, at the end of the research process, the researcher applied music achievement tests based on standard teaching unit expectations. The data collected throughout the research process was explained statistically. The research findings revealed that the active learning approach applied in the 6th grade elementary music classrooms was more effective than the traditional teaching approach. The findings also showed that music lessons including specific music activities such as music theory and fundamentals, rhythm and melody, use of classroom instruments and development of musical creativity were more successfully covered by the researcher through the use of active learning approaches. In order to increase students’ learning in elementary music classrooms, the study also provides active learning resources for teachers and suggestions for classroom activities.