İşletmelerde dağıtım kanalı seçimi, seçinme etki eden faktörler ve bir uygulama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Kazım Ozan Kaya

Danışman: SERDAR PİRTİNİ

Özet:

İşletmelerin faaliyet gösterecekleri pazarlar, teknoloji ve küreselleşme nedeniyle değişikliklere uğramakta ve değişiklikler hızlanan bir ivme göstererek her geçen gün artmaktadır. Özelleşme ve ekonomideki bariyerlerin kalkması, rekabetin şiddetlenmesine yol açmıştır. Meydana gelen değişmeler, pazarlama kavramının gelişmesini sağlamış ve modern pazarlama müşteriyi, işletme faaliyetlerinin odak noktasına koymuştur. Firmaların başarılı olup olamayacakları, müşterilerini memnun edebilmelerine bağlıdır. Dağıtım kanalları ise müşteri memnuniyetinde büyük rol oynamaktadır. Doğru biçimlendirilen ve etkin yönetilen dağıtım kanalları, firmalara rakiplerine göre üstünlük sağlayacaktır. Gerektiği kadar aracının dağıtım kanalına eklenmesi, etkinlik yolu ile tasarruf yaratacak, bu da ürün maliyetinin aşırı derecede artmasını engelleyecektir. Ayrıca, etkin yönetilen dağıtım kanalları, firmaya günümüzde hayati önem taşıyan bilgi akışını sağlayacaktır. Bu çalışmada, dağıtım kanalı kavramlarından yola çıkılarak, kanal seçimine etki eden faktörler ele alınmış ve Türk Boya Sektöründeki üretici firmaların kanal seçiminde hangi faktörlere önem verdiklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Firmalar, dağıtım kanalı seçimine etki eden faktörlerden, aracının sahip olduğu özelliklere, aracıların firmanın satış politikalarına uymasına, tüketicilerin bölgesel dağılımına ve ekonomideki gelişmelere büyük önem vermektedirler. Marketing strategies are changing owing to advnces in technology and globallization, and the rate of change is ever increasing continously. Privatization and removing of economic barriers between countries intensifies competition. These changes lead to advancing of marketing concepts, and modern marketing efforts put customers in the focus of marketing activities. Success of companies depends on customer satisfaction. Distribution channels plays an important role in customer satisfaction. Accurately selected and effectively managed distribution channels gives an advantage to companies in competition. Using the right number of channel elements lowers expenditures and effectively limits the cost of products. Furthermore, effectively managed distribution channels bring vital information to companies. In this study factors affecting selection of distribution channels are considered and, it is aimed to determine the factors given importance by the paint producers in Turkish Paint Industry. Among the factors, companies give great importance to the qualifications of distributors, their conformity with sales policy and developments in the economy.