Özel eğitim okullarında yürütülen psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine ilişkin psikolojik danışmanların görüş ve önerileri


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Özel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ESİN KARATAŞ

Danışman: Oktay Sarı

Özet:

Bu araştırmada, özel eğitim okullarında görev yapan psikolojik danışmanların

psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine ilişkin görüş ve önerilerinin belirlenmesi

amaçlanmıştır. Bu amaçla araştırmada psikolojik danışmanların, okul yönetimine,

öğretmenlere, öğrencilere, ailelere, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine, psikolojik

danışma ve rehberlik servisinin denetlenmesine ve psikolojik danışma ve rehberlik

hizmetlerinin iyileştirilmesine ilişkin görüşlerinin ve önerilerinin neler olabileceği ile ilgili

sorulara yanıtlar aranmıştır. Araştırmanın katılımcıları ölçüt örnekleme yöntemi ile

seçilmiştir. Katılımcıların en az bir yıldır özel eğitim okulunda çalışıyor olmaları temel ölçüt

olarak benimsenmiştir. Katılımcılar İstanbul İlinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı özel

eğitim okullarında görev yapan 15 psikolojik danışmandan oluşmaktadır. Nitel araştırma

yönteminin kullanıldığı bu araştırmada olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır.

Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Elde edilen

verilerin değerlendirilmesinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına

göre, yöneticiler özel eğitim konusunda ve PDR hizmetleri hakkında yeterli bilgiye sahip

değiller ve psikolojik danışmanlardan görev tanımlarında olmayan işler talep etmektedirler.

Psikolojik danışmanlar ücretli öğretmenlerin özel eğitim konusunda daha çok desteğe ihtiyaç

duyduklarını belirtmişlerdir ve öğretmenlere lisans eğitimleri sırasında PDR hizmetleri

hakkında dersler verilmesi önerisinde bulunmuşlardır. Psikolojik danışmanlar öğrencilerde en

çok davranış problemi, zihin kuramı eksikliği gibi problemlerle karşılaşmaktadırlar ve

öğrencilere yönelik yaptıkları çalışmaları öğrencilerin gereksinimlerine göre

uyarlamaktadırlar. Özel gereksinimli birey ailelerinin ilgisiz oldukları, çocukları ile ilgili

beklentilerinin düşük olduğu ve seminerlere katılımın az olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Psikolojik danışmanlar PDR servisinin fiziksel ortamının özel gereksinimli öğrenciler

açısından yetersiz olduğunu, bireysel görüşme ve grup çalışmaları için uygun ortamın

olmadığını belirtmişlerdir. Psikolojik danışmanlar MEB’in özel eğitim okullarını diğer

okullarla aynı değerlendirerek planlamalar yaptığını, hazırlanan planı okulun özelliklerine

göre uyarladıklarını ve özel eğitimde rehberlik çalışmalarına ve planlamaya ilişkin kaynağın

bulunmadığını paylaşmışlardır. Psikolojik danışmanlar müfettişlerin özel eğitim ve PDR

hizmetleri hakkında yeterli bilgiye sahip olmadıklarını ve evrak üzerinden denetlemenin zor

olduğunu düşünmektedirler. Psikolojik danışmanlar okuldan mezun olan öğrencilerin

istihdamında yetersizlikler olduğunu belirtmişler buna ilişkin olarak MEB’in işletmelerle özel

gereksinimli öğrencilerin istihdamına yönelik projeler yapması önerisinde bulunmuşlardır.


6

Ayrıca psikolojik danışmanlar, psikolojik danışmanlara lisans eğitimleri sırasında özel

eğitimde rehberliğe yönelik eğitimler verilmesini önermişlerdir. Araştırmadan elde edilen

bulgular doğrultusunda yasa koyuculara, uygulamaya ve ileri araştırmalara yönelik olarak

önerilerde bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler: psikolojik danışman, özel eğitim, psikolojik danışma ve

rehberlik hizmetleri, özel eğitim okulu