Farklı programlar uygulanan ortaöğretim kurumlarındaki birinci sınıf öğrencilerinin coğraya dersine ilişkin tutumları ve bunların karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayhan Sevimli

Danışman: RAMAZAN ÖZEY

Özet:

Bu araştırmada, farklı programların uygulandığı ortaöğretim kurumlarında eğitim görmekte olan öğrencilerin coğrafya dersine ilişkin tutumları tespit edilerek bunlarınkarşılaştırılması yapılmış, ortaya çıkan sorunlara çözüm yolları bulunmaya çalışılmıştır. Ülkemizde farklı amaçları olan, bu sebepten dolayı farklı programların uygulandığı pek çok ortaöğretim kurumu vardır. Milli Eğitim Sistemimizin genel amacı doğrultusunda tüm ortaöğretim öğrencilerine asgari genel kültür vermek amacıyla ortaöğretim kurumlarının tamamının programında bulunan derslerin arasında coğrafya da bulunmaktadır. Ancak okulların amaçları doğrultusunda bazı okulların programında sadece birinci sınıflarda coğrafya dersi okutulurken bazı okullarda üç yıl boyunca öğrencilere coğrafya dersi verilmektedir. Eğitim gördükleri okulların amacı, öğrencilerin hedef ve beklentileri, öğrencilerin coğrafyaya ilişkin tutumlarını oluşmasında etkili olmaktadır. Ayrıca okul ve sınıf ortamları, öğretmenin tavırları ve ders işleyip metotları, öğrenci tutumuna etki eden diğer unsurlardır. Tüm okul türlerinde öğrencilerin ilerde coğrafya ile ilgili bir meslek düşünmedikleri anlaşılmaktadır. Bu durumun oluşmasında en önemli sebep ekonomik kaygılardır. Sonuç olarak coğrafya dersine ilişkinolumsuz tutuma sahip öğrencilerin oranı çoğunluğu oluşturmakla birlikte dikkat çekici seviyelerdedir. SUMMARY This survey has been done to determine the attitudes of the students in high schools to geography lesson, and to find solutions to arising problems. In our country, there are several high schools, with different aims, in which various programmes are applied Geography lesson, as well as many other lessons, has been taught, at least, to give general knowledgğe to all high school students in accordance with the general objective of our National Education System. Yet, while some schools, in compliance with their objectives, only have geography lesson in their first (primary) classes, some have it during 3 years in their schedules. The target and expectations of the students, as well as the objectives of the schools in which they are educated, are affective in the forming of the attitudes of them in addition to this, the manner of the teacher and his methods of lesson processing are the other factors affecting the attitudes of the students. It is well understood that, in all kinds of schools, students do not want to choose any job concerning geography. TRhe very care of this problem lies the economic concerns. Eventually, tçhough not in majority, the rate of the students who have negative attitudes to geography lesson is on significant level.