İlköğretim öğrencilerinin sahip oldukları kavram yanılgılarının belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YAVUZ ÇAKIR

Danışman: HALE BAYRAM

Özet:

İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN SAHİP OLDUKLARI KAVRAM YANILGILARININ BELİRLENMESİ Bu araştırma ilköğretim öğrencilerinin "maddenin iç yapısına yolculuk" ünitesine ilişkin sahip oldukları kavram yanılgılarının belirlenmesi ve önceden belirlenen bu kavram yanılgılarının yapıcı (constructivist) öğretim yaklaşımı dikkate alınarak hazırlanan yarı yapılandırılmış(semi-structured) görüşme ile giderilmesi olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde konu ile ilgili kavram yanılgılarını tespit etmek amacıyla açık uçlu sorulardan oluşan ön test uygulanmış, ikinci bölümde ise öğrencilerin sahip olduğu kavram yanılgılarını yapılandırmacı öğretim yaklaşımıyla gidermek için yapılandırmacı öğretim yaklaşımına uygun yarı yapılandırılmış bir görüşme hazırlanarak öğrencilerle görüşülmüştür. Görüşmeler için 7. ve 8. sınıf öğrencilerinden gönüllü olan ve kavram yanılgılarının çoğunlukta olduğu 10 öğrenci seçilmiş ve ikişer kişilik öğrenci grupları oluşturulmuştur. Son olarak görüşme sonunda öğrencilerin fikirlerindeki değişiklikleri görmek amacıyla son test uygulanmıştır. Araştırma sonuçları, öğrencilerde "maddenin iç yapısına yolculuk" ünitesine ilişkin kavram yanılgılarının olduğunu ve bu kavram yanılgılarının giderilmesinde yapıcı öğretim yaklaşımının genelde başarılı olduğunu ortaya koyar niteliktedir. ABSTRACT DETERMİNİNG THE MİSCONCEPTİONS OF THE ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS This study has two broad purposes, one of which includes determining the elementary school students' misconceptions concerning the "A Voyage To Inner Structure Of The Matter" unit and the other includes removing of these misconseptions with semi-structured interview which is prepared acording to constructivist teaching approach . In the first part a pre-test including open ended questions was applied to determine the misconceptions related to this issue; in the second part, to remove students' misconceptions with constructivist teaching approach, a semi-structured interview which includes constructivist teaching methods was prepared and the students were interviewed. For the interviews, ten students attending the 7th and 8th classes who were volunteers and had more misconceptions were picked and groups consisting of two students were formed. Lastly at the end of the interview a post test was applied to see the changes on the tudents' conceptions. Research results indicate that the students have misconceptions concerning "A Voyage To Inner Structure Of The Matter" unit and constructivist teaching approach to these misconceptions is usually successful.