Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2002
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Özgür Bal
Danışman: SERDAR PİRTİNİ
Özet:Günümüzde bireyler teknolojik gelişmeleri kullanarak, el ele verip birlikler, tüketici birlikleri kurmaktadırlar. Böylelikle kooperatifçilik düşüncesi toplum hayatında önemini sürdürmektedir. Bu çalışmada, dünyadaki kooperatifçilik gelişmeleri ışığında tüketim kooperatifleri incelenmiştir. Ayrıca perakendeci bir işletme olan tüketim kooperatifleri için yeni bir pazarlama sistemi olan, veri tabanına dayalı pazarlama incelenmiştir. Çalışmanın amacında; ORKO için yeni bir pazarlama sistemi oluşturulması ve bir model ortaya konması hedeflenmiştir. Çalışmanın ilk bölümünde genel kooperatifçilik bilgileriyle birlikte, dünyadaki gelişmelerin kooperatifler üzerindeki etkileri ele alınmış, kooperatiflerin bu gelişmeleri nasıl kendi yararlarına kullanabilecekleri irdelenmiştir. Ayrıca, araştırma bölümünde ele aldığımız tüketim kooperatifinin Türkiye'de olmasından hareketle, Türkiye'deki kooperatiflerin durumu ve sayısal değerleri hakkında bilgiler de bu bölümde verilmiştir. İkinci bölümde çağdaş pazarlamanın kooperatifleri nasıl etkilediği incelenmiş ve tüketim kooperatifleri ve pazarlama uygulamaları karşısındaki durumları ortaya konmuştur. Üçüncü bölümde tüketim kooperatiflerinde veri tabanına dayalı pazarlama sisteminin uygulanabilirliği açısından, veri tabanına dayalı pazarlama sistemi detaylı olarak incelenmiştir. Son bölümde ise bu sistemin ORKO tüketim kooperatifinde uygulanabilmesi amacıyla bir anket çalışması yapılmış, çıkan sonuçlar analiz edilerek gerekli yorumlamalar yapılmıştır. SUMMARY Nowadays, individuals use technological developments and cooperate to organize consumer cooperatives. So, cooperative idea keeps up its importance in social life. In this thesis there has been studied consumer cooperatives with cooperative developments in the world. In addition to these, it has been studied database marketing for consumer cooperatives that are in retail sector. The target of this study is to form a new marketing system and to achieve a model for a consumer cooperative ORKO. At the first stage of this study, it has been examined the new developments in the world like globalization, new economy and Internet for cooperatives with general cooperative information to use these for their advantages. And it has been given number of cooperatives and cooperative unions in Turkey, because of ORKO's nationality. In the second stage it has been studied the effects of modern marketing in cooperatives and the situation of consumer cooperatives in new marketing applications. In the third stage, it has been examined the database marketing system and its applicability in consumer cooperatives. Last stage of this thesis aimed to apply database marketing system to ORKO, because of this it has been applied a research and the outputs of the research have been analyzed an commented.