Hizmet içi eğitimin sınıf öğretmenlerinin motivasyon düzeyine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: M. Müge Şener

Danışman: OZANA URAL

Özet:

Bu araştırma öğretmenlere yönelik uygulanan çeşitli hizmet içi eğitim programlarının sınıf öğretmenlerinin mesleki motivasyon düzeylerine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Sınıf öğretmenliği hem öğretmenin kendine hem de eğitim verdiği öğrencilerine yönelik yüksek motivasyonla yapılması beklenen bir meslektir. Bunun sağlanması, öğretmenlerin mesleklerde başarılı olması için belirli aralıklarla hizmet içi eğitim alması gerekmektedir.Bu çalışmada sınıf öğretmenlerinin katıldıkları hizmet içi eğitim programları ve mesleki motivasyon düzeyleri incelenmiştir.Sınıf öğretmenlerinin kişisel özellikleri(cinsiyet,yaş, medeni durumu,eğitim düzeyi, çocuk sayısı,gelir durumu) ve mesleki özellikleri (Mesleğini sevmek,görev aşkı,mesleğin ekonomik yetersizliği,mesleğin ekonomik kısıtlılığı,mesleğin ekonomik kazançları) özelliklerini arasındaki ilişkilere de çalışmada bakılmıştır. Araştırmaya 2008-2009 Eğitim-öğretim yılı İstanbul Anadolu yakasında bulunan 9 ilköğretim okulundan 310 sınıf öğretmeni katılmıştır. Bu çalışma sınıf öğretmenleriyle sınırlandırılmıştır. Öğretmenlere tarafımızdan geliştirilen “Bilgi Anketi” ve “Mesleki Motivasyon Ölçeği” uygulanmıştır. İstatistiksel değerlendirmelerde yüzde ve frekans hesapları varyans analizi, ilişkisiz grup t testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; araştırmaya katılan öğretmenlerin %58.9’unun kadın, %41.1’i erkek olduğu görülmektedir. Öğretmenlerin medeni durumlarına bakıldığında %75.4’ünün evli, %22.5’i ise bekar olduğu anlaşılmıştır. Öğretmenler mezun oldukları okul türüne göre en çok %46 eğitim fakültesi mezunudur. Öğretmenlerinin yaş dağılımına bakarsak 31 – 40 yaşları arasında ki dağılım örneklemin %42.7’si oluşturmaktadır. Öğretmenlerin çocuk sayısının dağılımında ise iki ve daha fazla çocuğu olan öğretmenler örneklemin %43.1’ini oluşturmaktadır. Hizmet içi eğitimden yararlandığını düşünen öğretmenlerin mesleklerini sevme düzeylerinin hizmet içi eğitimden yararlanmadığını düşünen öğretmenlere göre daha fazla bulunmuştur. Hizmet içi eğitimden yararlandığını düşünen öğretmenlerin mesleklerini sevme düzeylerinin hizmet içi eğitimden yararlanmadığını düşünen öğretmenlere göre daha fazla olduğu bulunmuştur. Hizmet içi eğitimden yararlandığını düşünen öğretmenlerin görev aşkı düzeylerinin hizmet içi eğitimden yararlanmadığını düşünen öğretmenlere göre daha fazla bulunmuştur. Hizmet içi eğitimden yararlandığını düşünen öğretmenler mesleklerinin kısıtlılığına hizmet içi eğitimden yararlanmadığını düşünen öğretmenlere göre daha fazla bulunmuştur. Hizmet içi eğitimden yararlandığını düşünen öğretmenler mesleklerinin ekonomik kazancı alt boyutundaki ortalama değerinin hizmet içi eğitimden yararlanmadığını düşünen öğretmenlere göre daha fazla bulunmuştur. Son bir yılda aldıkları hizmet içi eğitimin yeterli olduğunu düşünen öğretmenlerin görev aşkı duygularının son bir yılda aldıkları hizmet içi eğitimin yetersiz olduğunu düşünen öğretmenlere göre daha fazla olduğu bulunmuştur. Hizmet içi eğitim alan öğretmenlerin yaşadığı en önemli sorunlara bakıldığında ulaşım %70, eğiticilerin yetersizliği %64, konuların verimli ve canlı aktarılmaması % 64, zorunlu tutulması %57 olarak bulunmuştur. Mesleki motivasyona sahip öğretmenler katıldıkları mesleki hizmet içi eğitimden daha çok yararlandıkları gibi mesleklerinde de daha başarılı olacaktır. Bundan dolayı hizmet içi eğitim verimli ve kaliteli olmalıdır. Düşük mesleki motivasyona sahip öğretmenler motivasyon hızlandırıcı hizmet içi eğitimlere katılmalıdır. Öğretmenlerin meslekteki deneyimlerinin dağılımına göre 0 – 10 yıl arasında deneyimi olanlar %43.8 olarak bulunmuştur. Öğretmenin sınıfında bulunan öğrenci sayılarına göre sınıfında 35 öğrenciye kadar öğretmenler örneklemin %48.6’sını oluşturmaktadır. Öğretmenlerin mesleklerinden memnuniyetlerinin dağılımında mesleğinden memnun olanların oranı %80.7 olarak bulunmuştur. Öğretmenlerin bir yıl içerisinde kaç tane hizmet içi eğitim almak istediklerinin dağılımına göre öğretmenlerin %36.8’i ise yılda iki kere hizmet içi eğitim almak istediklerini belirtmişlerdir. Erkek öğretmenler kadın öğretmenlere göre mesleğin ekonomik yetersizliğine daha fazla inanmaktadır. Aynı zamanda erkek öğretmenler mesleğin kısıtlılığına kadın öğretmenlerden daha fazla inandığı görülmektedir. Meslekten memnun olanların görev aşkı meslekten memnun olmayanlara göre daha yüksek olduğu bulunmuştur. Mesleklerinden memnun olan öğretmenler mesleklerinden memnun olmayan öğretmenlere göre mesleğin ekonomik yetersizliğine daha az inanmaktadırlar. Mesleklerinden memnun olmayan öğretmenler mesleklerinden memnun olan öğretmenlere göre mesleğin kısıtlılığına daha fazla inanmaktadırlar.Anahtar Sözcükler: Hizmet İçi Eğitim,Mesleki Motivasyon ABSTRACT This research applied for various in-service teacher education programs to classroom teachers' professional motivation was conducted to determine the effect. Classroom teacher and the students of teacher training and for self-motivated with a professional is expected to be made. Ensuring that teachers in the profession to be successful at certain intervals to receive in-service training is required. In this study, the in-service training program attended by the class teacher and professional motivation levels were investigated. Classroom teachers personal characteristics (gender, age, marital status, education level, number of children, income status) and occupational characteristics (the profession to love, duty love of the profession of economic failure, the profession's economic limitations of the profession of economic earnings) features the interrelationships between the study was looking. Research the academic year 2008-2009 on the Anatolian side of Istanbul with 9 primary school teachers participated in the 310 class. This study is limited to classroom teachers. Teachers, developed by us, "Information Survey" and "Professional Motivation Scale" was applied. Statistical evaluations and frequency calculations per cent of variance analysis, unrelated group t test was used. According to the survey results, 58.9% of surveyed teachers 'un of the women, 41.1 % men is observed. Looking at the marital status 75.4% of the teachers 'reputation married, 22.5%' i is understood to be the single. Teachers by type of school they graduated from college of education at most 46% are graduates. If we look at the distribution of teachers age 31 to 40 years among which 42.7% of the sample distribution of constitute. Number of children in the distribution of teachers and more children with two teachers of the sample 43.1% constituted. Advantage of in-service training of teachers think that the level of their profession of love-service training to teachers who think does not use more than was found. Advantage of in-service training of teachers think that the level of their profession of love-service training to teachers who think does not use more than was found to be. In-service training of teachers who benefit from the thought of calling the level of in-service training to teachers who think does not use more than was found. Benefit from in-service training of teachers think that their profession does not benefit from the limitation in-service training to teachers than was thought. Advantage of in-service training of teachers think the profession of economic gain for the average size of sub-service training to teachers who think does not use more than was. In the last year they receive in-service training of teachers who think enough of a sense of calling in the last year they receive in-service training was considered inadequate by the teachers was found to be more. In-service education of teachers having a look at the most important issue is access to 70%, lack of trainers 64%, 64% of subjects not be transferred efficiently and live, 57% were found to be required to be kept. Have motivated teachers attend professional training more than they benefit from professional services as they will be more successful in their profession.Therefore in-service training must be efficient and high quality. Teachers with low professional motivation motivation accelerator-service training should attend. According to teachers' professional experience in the distribution of 0 to 10 years of experience between those who were found to be 43.8%. According to the teacher's class in the number of students up to grade 35 students in the sample of teachers, 48.6% 'of them constituted. Satisfaction of their profession in the distribution of teachers are satisfied with the rate of occupation were found to be 80.7%. Within one year, how many of the teachers in-service training of teachers according to the distribution they want to receive 36.8% the in-service training twice a year expressed their wish to receive. Female teachers than male teachers to the profession's economic failure is more convinced. At the same time male teachers more than female teachers to the profession believe that limitation is observed. Love of the profession to meet those duties of the profession was found to be higher than for non satisfied. Vocational teachers are satisfied with the profession are not satisfied with their teachers according to the economic failure of the profession to the less believe. Vocational teachers are not satisfied with their profession according to the teachers who are satisfied with the limitations of the profession are more convinced. Key Words: İn-service training, Professional Motivation