5-7 yaş çocuklarının aile kavramının gelişimini etkileyen faktörlerin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2000

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Şennur Sohtorikoğlu

Danışman: Necla Tuzcuoğlu

Özet:

Aile kavramı; tarihsel gelişim içinde ve toplumlara göre farklı anlamlar taşımakla birlikte, içinde evrensel kabul edilen bazı gelişimsel olayların yaşandığı sosyal bir birimi ifade etmektedir. Bu sosyal birimi oluşturan bireylerin birbirlerine karşı güçlü bağlılıkları ve sadakatleri uzun yıllar sürmektedir. Bu nedenle de aile kavramına en ayırdedici anlamını yükleyen bu kalıcılık özelliğidir. Okul öncesi dönem çocuğunda aile kavramı gelişimi çocuk, aile, ve eğitim kurumu ile yakından ilişkilidir. Aile kavramı gelişimin bilinmesi ve saptanması çocukla ilgilenen yetişkine yön gösterir. Bu araştırmanın amacı; 5-7 yaş grubundaki çocuklarda aile kavramının gelişimini ve aile kavramının gelişimine etki eden faktörleri tespit etmektedir. Bu araştırma içinde yer alan ikinci çalışma ise; çocukların aile kavramı gelişimine ek bir belirleyici sağlamak amacıyla, 'Sınıfa dahil etme' becerisini kullanarak, çocuğun bilişsel yetenek düzeyi ile ilgili olan sınıflandırmanın ölçülmesidir. Tarama modelinde yapılan çalışmanın örneklemini İstanbul ilindeki okullar arasından tesadüfi örneklem yöntemi ile belirlenen, özel ve resmi anaokulu ve ilköğretim birinci sınıflara devam eden 5-7 yaş grubu 133 kız, 195 erkek olmak üzere toplam 328 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada, araştırmacı tarafından aile çeşitliliğini belirlemeye yönelik olarak geliştirilen Aile Tanımlama Formu, Sınıflama Yeteneği Ölçüm Formu ve Kişisel Bilgiler Anketi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verileri analiz etmek amacıyla varyans analizi, t-testi, pearson istatistik teknikleri kullanılmıştır. Aile kavramının kazanılma düzeyinin; çocuğun yaşına, anne-babanın eğitim seviyesi, yaşı ve meslek durumuna göre anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmektedir. Sınıflama kavramının; çocuğun yaşına göre anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Yaş alt gruplarında sınıflama kavramı ile aile kavramı arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. ABSTRAC The family concept; containing different meaning depending on historical period and societies, expresses a social unit in which some accepted as universal developing events take place, loyalty and devation of the individuals, that form the social unit, to each other last long years. For this reason, it is this permanent characteristic that gives family concept the most distinguished meaning. Family concept development of the child, before school period, is related with child, family and educational association. Knowing and defending the development of family concept leads the adults who takes care of a child. The purpose of this search is of define family concept development of the children 5-7 age group and the factors which effect family concept development. The second study in this search is to measure the categorization that is related with the child's cognitial ability level, using 'Joining into class' ability, for the purpose of providing on additional determiner to chid's family concept development. 5-7 age group 133 girls, 195 boys, totally 328 child, that is defined among school in İstanbul with rondom selection method, attending to the first classes of primary education and private, formal nursery schools, form the sampling of the study in searching model. In this study, Family Identification Form, Categorizing Ability Dimension Form and Individual Information Questionnaire, which are improved for definning family variety by researcher are used. Variation analysis t-test and pearson statistic technigues are used to be able to anlyze the data. Level of grasping the family concept differs; by the age of child, education, age and occupation of the parents. It has been seen that classification concept differ by the age of child. It's been noticed that there's a meaningful relationship between family concept and classification concept in lower age classes.