Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektrik - Elektronik Mühendisliği Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: NURŞAH ÖZ
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Ahmet Fevzi Baba
Eş Danışman: Koray Erhan
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Elektrikli araçların sayısı dünya genelinde her geçen gün artmaktadır. Geleneksel araçlarda kullanılan fosil yakıtlar yerini batarya içerisinde depolanan elektrik enerjisine bırakmaktadır. Elektrik enerjisi, batarya paketine şebeke tarafından sağlanmaktadır. Bu bağlamda elektrikli araç şarj istasyonları, enerji transferinin yapıldığı üniteler olarak karşımıza çıkmaktadır. Önceleri 200 V seviyelerinde olan batarya gerilimleri yerini günümüzde 400 V – 450 V seviyelerine bırakmıştır bu nedenle günümüzde kullanılan şarj istasyonları bu gerilim seviyesini desteklemektedir. Ancak yapılan geliştirme çalışmaları, bu gerilim seviyesinin daha az kayıp ve daha yüksek verim elde edebilmek için 800 v seviyesine kadar yükseltilebileceğini göstermektedir. Bu çalışmada, günümüzde standart olarak kurulan şarj istasyonlarının gelecekte yaygınlaşması ön görülen gerilim seviyelerindeki (400 V üstü) batarya paketine sahip araçlara da destek verebilmesi adına yeni bir batarya paketi topolojisi geliştirilecektir. Ön görülen sistemde araç üzerindeki batarya paketinin iki ayrı paket olarak tasarlanması düşünülmektedir. Araç kullanımda iken paketler seri bağlı olarak 800 V seviyesinde iken, araç şarj işlemi sırasında paketler paralel duruma geçerek 400 V seviyesinde şarj işlemi gerçekleştirilecektir. Böylece yeni nesil batarya paketine sahip araçlar daha düşük gerilim seviyesini destekleyen şarj istasyonları ile şarj edilebileceklerdir. Tez kapsamında ön görülen sistemin çalışma algoritması, elektrik ve elektronik topolojisi, uluslararası standart ve regülasyonlar kapsamında geliştirilecektir.