İLKÖĞRETİM 5.SINIF MÜZİK DERSİ KAZANIMLARINI DESTEKLEYEN MÜZİK WEB UYGULAMALARININ İNCELEMESİ VE MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN MÜZİK WEB UYGULAMALARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEDA ÜNAL

Danışman: Duygu Piji Küçük

Özet:

Bu araştırmanın amacı, İlköğretim 5.Sınıf müzik dersi Müziksel Algı ve Bilgilenme

öğrenme alanı başlığı altında bulunan ilk altı kazanımı destekleyen müzik web

uygulamalarını incelemek ve müzik öğretmenlerinin müzik web uygulamalarının müzik

derslerinde kullanımına ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır.

Araştırmada, İlköğretim 5. Sınıf Müzik Dersi kazamınlarını destekleyecek müzik web

uygulamalarının incelenmesine yönelik olarak nitel araştırma yöntemlerinden içerik

analizi, müzik web uygulamalarının müzik öğretmenleri görüşlerine göre incelenmesi için

de durum çalışması ve bütüncül tek durum deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma

grubunu 10 alan uzmanı ve 20 müzik öğretmeni oluşturmuştur.

Araştırmaya katılan uzmanların, listelenen müzik web uygulamalarının İlköğretim

5.Sınıf müzik dersi kazanımlarını destekleyip desteklemediği ile ilgili görüşlerini

belirlemek amacıyla, uzman görüşü formu oluşturulmuş ve elde edilen verilerin

güvenirliğini tespit etmek amacıyla Miles ve Huberman (1994) tarafından önerilen

güvenirlik=görüş birliği/görüş birliği+görüş ayrılığı x 100 formülü kullanılmıştır. Diğer bir

veri toplama aracı olarak, müzik öğretmenlerinin müzik web uygulamalarının müzik

dersinde kullanımına yönelik görüş ve önerilerinin saptanması amacıyla 10 adet açık uçlu

soruyu içeren yarı yapılandırılmış bir görüşme formu oluşturulmuştur. Bu görüşme

formunun analizine yönelik olarak nitel araştırma yöntemlerinden betimsel analiz

kullanılmıştır. Veri analizi çerçevesi belirlenmiş, bir kod ve tema listesi oluşturulmuş,

oluşturulan kod-tema listesine göre elde edilen veriler incelenmiş, kodlanmış, anlamlı ve

mantıklı bir biçimde bir araya getirilmiştir. Veriler betimlenmiş ve gerekli yerlerde

doğrudan alıntılar yapılmıştır, ayrıca tanımlanan bulgular açıklanmış ve

anlamlandırılmıştır.

Araştırmanın ilk aşamasında uzman görüşlerinden elde edilen bulgular sonucunda,

listelenen müzik web uygulamalarının çoğunluğunun İlköğretim 5.Sınıf müzik dersi

kazanımlarını desteklediği ve uygulamaların tamamının ingilizce olduğu, bir uygulama

hariç, kalanların ücretsiz olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın ikinci aşamasında müzik

öğretmenlerinin müzik web uygulamalarını müzik dersinde kullanmalarıyla ilgili

görüşlerinden elde edilen bulgular sonucunda, öğretmenlerinin çoğunluğu bu uygulamaları

tanıdıkları/kullandıkları ve müzik web uygulamalarının ilkokul müzik dersi kazanımlarını

v

desteklediğini düşündüklerini belirtmişlerdir. Ayrıca öğretmenler bu uygulamaları

kullanmalarına sebep olarak; “eğlenceli olmaları”, “konunun daha kolay işlenmesini

sağlamaları”, “soyut kazanımları somutlaştırarak ders işlemeyi sağlamaları”, “öğrenci

merakını canlı tutmaları”, “kazanımların içeriğini zenginleştiriyor olmaları” vb şekillerde

ifade etmişlerdir. Öğretmenler tarafından uygulamaların ücretli olmaları ve Türkçe dil

seçeneğinin olmaması, öğretmenlerin uygulamaları kullanmadaki yetersizlikleri,

çevrimdışı kullanılamama gibi olumsuz durumlar ifade edilmiştir. Araştırma sonuçlarına

dayanarak, uygulayıcılara ve araştırmacılara ilişkin öneriler sunulmuştur.