Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SEDA ÜNAL
Danışman: Duygu Piji Küçük
Özet:
Bu araştırmanın amacı, İlköğretim 5.Sınıf müzik dersi Müziksel Algı ve Bilgilenme
öğrenme alanı başlığı altında bulunan ilk altı kazanımı destekleyen müzik web
uygulamalarını incelemek ve müzik öğretmenlerinin müzik web uygulamalarının müzik
derslerinde kullanımına ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır.
Araştırmada, İlköğretim 5. Sınıf Müzik Dersi kazamınlarını destekleyecek müzik web
uygulamalarının incelenmesine yönelik olarak nitel araştırma yöntemlerinden içerik
analizi, müzik web uygulamalarının müzik öğretmenleri görüşlerine göre incelenmesi için
de durum çalışması ve bütüncül tek durum deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu 10 alan uzmanı ve 20 müzik öğretmeni oluşturmuştur.
Araştırmaya katılan uzmanların, listelenen müzik web uygulamalarının İlköğretim
5.Sınıf müzik dersi kazanımlarını destekleyip desteklemediği ile ilgili görüşlerini
belirlemek amacıyla, uzman görüşü formu oluşturulmuş ve elde edilen verilerin
güvenirliğini tespit etmek amacıyla Miles ve Huberman (1994) tarafından önerilen
güvenirlik=görüş birliği/görüş birliği+görüş ayrılığı x 100 formülü kullanılmıştır. Diğer bir
veri toplama aracı olarak, müzik öğretmenlerinin müzik web uygulamalarının müzik
dersinde kullanımına yönelik görüş ve önerilerinin saptanması amacıyla 10 adet açık uçlu
soruyu içeren yarı yapılandırılmış bir görüşme formu oluşturulmuştur. Bu görüşme
formunun analizine yönelik olarak nitel araştırma yöntemlerinden betimsel analiz
kullanılmıştır. Veri analizi çerçevesi belirlenmiş, bir kod ve tema listesi oluşturulmuş,
oluşturulan kod-tema listesine göre elde edilen veriler incelenmiş, kodlanmış, anlamlı ve
mantıklı bir biçimde bir araya getirilmiştir. Veriler betimlenmiş ve gerekli yerlerde
doğrudan alıntılar yapılmıştır, ayrıca tanımlanan bulgular açıklanmış ve
anlamlandırılmıştır.
Araştırmanın ilk aşamasında uzman görüşlerinden elde edilen bulgular sonucunda,
listelenen müzik web uygulamalarının çoğunluğunun İlköğretim 5.Sınıf müzik dersi
kazanımlarını desteklediği ve uygulamaların tamamının ingilizce olduğu, bir uygulama
hariç, kalanların ücretsiz olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın ikinci aşamasında müzik
öğretmenlerinin müzik web uygulamalarını müzik dersinde kullanmalarıyla ilgili
görüşlerinden elde edilen bulgular sonucunda, öğretmenlerinin çoğunluğu bu uygulamaları
tanıdıkları/kullandıkları ve müzik web uygulamalarının ilkokul müzik dersi kazanımlarını
v
desteklediğini düşündüklerini belirtmişlerdir. Ayrıca öğretmenler bu uygulamaları
kullanmalarına sebep olarak; “eğlenceli olmaları”, “konunun daha kolay işlenmesini
sağlamaları”, “soyut kazanımları somutlaştırarak ders işlemeyi sağlamaları”, “öğrenci
merakını canlı tutmaları”, “kazanımların içeriğini zenginleştiriyor olmaları” vb şekillerde
ifade etmişlerdir. Öğretmenler tarafından uygulamaların ücretli olmaları ve Türkçe dil
seçeneğinin olmaması, öğretmenlerin uygulamaları kullanmadaki yetersizlikleri,
çevrimdışı kullanılamama gibi olumsuz durumlar ifade edilmiştir. Araştırma sonuçlarına
dayanarak, uygulayıcılara ve araştırmacılara ilişkin öneriler sunulmuştur.