Şarkı ve müziğin yabancı dil öğretiminde yeri ve önemi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HANDE KAHRAMAN

Danışman: Yaprak Türkan Taş

Özet:

Bu araştırmada, yabancı dil öğreniminde müzikten, şarkılardan yararlanmanın, öğrenme süreci üzerindeki olumlu etkisi ile ilgili bir çalışma yürütülmüştür. Araştırmada, İstanbul’un Kadıköy ilçesinde bulunan bir ilköğretim okulunun beşinci sınıfında kullanılmış olan Hachette yayınevine ait Les Loustics A1.1 kitabı taranmış ve bu kitabın ünitelerinde yer alan şarkıların öğrenme ortamında nasıl kullanıldıkları, bu şarkıların pekiştireç olarak kullanılmalarının nasıl sonuçlar doğurduğu, pekiştireç şarkıların sınıf ortamında kullanılmasına dair öneriler gibi konularda saptamalara yer verilmiştir. Yabancı dil öğrenim sürecinde müzikten ve daha belirgin olarak şarkılardan yararlanabilmek, öğretim sürecini destekleyen bir yöntem olmakla birlikte, bu süreçte hiçbir zaman tek başına bir öğretim yöntemi olarak yeterli görülmemiştir. Şarkılar, sınıf içi etkinliklerde ya da öğretilen sözcüklerin pekiştirilmesinde kullanılabilecek, eğlenceli, motivasyonu artıran bir ders materyalidir. Şarkıların birer kültür mirası olarak toplumları yansıtabilme gücünden, öğrencilere öğrenilen yabancı dilin ana dil olarak konuşulduğu ülkelerdeki akranlarının hangi duygular ve davranışlar içinde olduklarını aktarabilmesinden, şarkıları sözleriyle birlikte dinlemenin telaffuz öğrenimine ve tonlama becerisinin kazanılmasına büyük katkı sağlamasından ve en önemlisi sıkıcı olabilecek ders konularında dersin dinamiğini olumlu yönde değiştirebilme güçlerinden faydalanmak doğru bir yardımcı öğretim yöntemi olarak kabul görebilir. Tüm bunların yanı sıra, dinlenilen şarkının, öğrenciler üzerinde belli bir duygu, bir uyaran oluşturması sebebiyle, aynı şarkının başka bir zaman diliminde duyulması, hafızanın devreye girmesine neden olacak ve şarkının sözleri kendiliğinden hatırlanacaktır. Bu yönüyle şarkılar, sözlerinin uzun süreli belleğe alınması sebebiyle iyi birer pekiştireç olarak kabul edilebilir. Araştırmada, yukarıda bahsedilen noktaların yanı sıra, şarkıların tonlama ve vurgu, sözcük ve dilbilgisi gibi konularda da nasıl etkin şekilde kullanıldığı üzerine bilgiler verilmiş, bu sayede müziğin ve şarkının öğrenme üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğu kanıtlanmaya çalışılmıştır. -------------------- In this study, a study on the positive effect of using music and songs on learning process in foreign language learning was conducted. In this study, the Les Loustics A1.1 book of the Hachette publishing house, which has many songs in all of its chapters and which was used in the fifth grade of a primary school in the district of Kadıköy in Istanbul, was scanned in terms of how those songs are used, how was the result of using those songs as reinforcers in the lessons, and some suggestions about the use of songs which are reinforcers in the classroom are given. Even though the use of the music or more specifically the use of the songs is a method that supports the teaching process, it has never been seen as sufficient or used as a teaching method alone. Songs are fun and motivational course material that can be used in classroom activities or in reinforcing the meaning of newly learned vocabulary. Taking benefit of the power to represent a people as their cultural heritage, to convey the feelings and the behaviors of the peers of the learners in the country in which the language of the song is spoken, to greatly contribute to the learning of pronunciation and intonation when listened to with lyrics and most importantly, to change the dynamic of a class that can be boring to a more positive one, would be a correct supportive educative application of song in classroom. Along with the above, because songs evoke feelings or in other words stimulate the listener, hearing the same song at a different time will trigger the memory to remember the lyrics autonomously. In this regard, songs are good reinforcers as their lyrics are stored in long term memory. In this research, along with the points mentioned above, information is given on the effective usage of song in subjects such as intonation and stress, vocabulary and grammar and thus an attempt is made to prove the positive effect of song and music on learning.