Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MUTLU AKSU
Danışman: Sevil Saygı
Özet:
Reklam etkilerinin, ne olduğu ve nasıl subliminal işlendiği ile ilgili bugüne kadar birçok
akademik ve akademik olmayan çalışma yapılmıştır. Algılanabilir tüm reklamlar, mutlaka bir
mecraya veya medyuma ihtiyaç duymaktadır. Reklamın sosyolojik etkileri ile ilgili yapılan
çözümlemeler ve çalışmalar sonucunda üretilen yeni reklam zeminleri, öznenin fark etmesi
ama aynı zamanda uzun süre maruz kalmaması için tasarlanmıştır. Radyo kanallarında kurum
adının kısa süreli duyurulması veya panolardaki reklam görsellerinin sürekli değiştirilmesi bu
çözümleme ve çalışma sonucundadır.
Günümüz dünyasında sıkça görebildiğimiz bina cephesinde yer alan reklamlar, boyutları ve
uygulama yöntemleri nedeni ile reklam panolarına göre daha uzun sürelidir. Görsel reklamın
servis edilmesi ses, koku, tat ve dokunuşun servisinden daha kolaydır. Dolayısıyla bina
cephelerine kaplanan büyük boyutlu reklamlar, hem daha çok görünür hale gelmektedir hem
de markaya hamaset illüzyonu sağlamaktadır. Görsel reklam, şehrin dokusunda bir öge haline
gelmiştir; tıpkı kilisede yer alan ikonalar gibidir. İkonanın çokça görüldüğü yer nasıl kiliseyi
anıştırıyorsa, reklamın çokça görüldüğü yer de şehri anıştırmaktadır. Reklam ve ikona, mekan
ile bütünlük gösteren ayrı iki görsel alanın ögeleridir. İkona, dolaşım hızını panoya
aktarıldıktan sonra artırmıştır. Reklam ise dolaşım hızını sabit zeminler ile artırmıştır.
Görsel reklam zeminleri ve ikonografi için benzer zemin çözümlemeleri yapılmıştır. İkisi de
imgenin aktarımı için oluşturulmuştur. İkisi de imgenin bakışını özneye aktarmak için
kurgulanmıştır. Dolayısıyla ikonografi ve görsel reklam zeminlerinin yapısı benzeşmektedir.
İkona ve görsel reklamın çözümlemesi plastik sanatlar sayesinde olup, ikisinin de ögeleri
birbirini anıştırmaktadır. Resim sanatına eklemlenen reklam ve ikona, imgenin özne üzerindeki
bakışını daha etkili hale getirebilmek için resim sanatının mirasını kullanmıştır.