Bilimsel tartışma destekli örnek olayların 8. sınıf öğrencilerinin kavram öğrenmelerine ve okuduğunu anlama becerilerine etkisinin incelenmesi: Genetik


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YASEMİN HACIOĞLU

Danışman: Fatma Şahin

Özet:

Bu çalışmanın amacı, bilimsel tartışma destekli örnek olayların ilköğretim 8.sınıf öğrencilerinin “Genetik” konusundaki kavramsal öğrenmelerine ve okuduğunu anlama becerilerine etkisini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda ilköğretim sekizinci sınıf fen ve teknoloji müfredatının “Hücre Bölünmesi Ve Kalıtım” ünitesi seçilmiştir. Araştırmada deneysel araştırma modellerinden ön test- son test deneme modeli kullanılmıştır. Araştırmada bir deney(50) ve bir kontrol(51) grubu oluşturulmuştur. Çalışma kontrol grubunda geleneksel yöntem ve teknikleriyle işlenirken, deney grubunda bilimsel tartışma destekli örnek olay etkinlikleri ile işlenmiştir. Araştırmanın verileri nitel ve nicel olmak üzere iki aşamadan elde edilmiştir. Araştırmanın nicel verileri araştırmacı tarafından hazırlanan bilimsel başarı testi ve okuduğunu anlama becerileri testi ile toplanırken, nitel verileri de literatürden de yararlanarak Bedir (2007)’in hazırlamış olduğu konu ile ilgili kavramsal anlama testinin açık uçlu soruları ile araştırmacı tarafında oluşturulan sorular içeren kavramsal anlama testi ile toplanmıştır. Uygulanan yöntemlerin etkililiğini karşılaştırmak amacıyla ön ve son testte örneklem grubunu oluşturan deney ve kontrol grubu öğrencilerine genetik konusunda bilimsel başarı testi, açık uçlu sorulardan oluşmuş kavram testi ve okuduğunu anlama becerisi testi uygulanmış ve gruplar arası puanları karşılaştırılmıştır. Bilimsel başarı testi ve okuduğunu anlama becerileri testi soruları SPSS13 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir ve veriler normal dağılım gösterdiğinden t- testi kullanılmıştır. Kavramsal anlama testinin açık uçlu soruları içerik analizi yapılarak kodlama yöntemi ile analiz edilerek, frekans dağılımı incelenerek değerlendirilmiştir. Araştırmanın nitel verileri doğrultusunda öğrencilerin kavram yanılgıları ve kavramsal anlama düzeyleri ortaya çıkarılmıştır. Tüm bulgular doğrultusunda bilimsel tartışma destekli örnek olay etkinliklerinin geleneksel öğretime göre bilimsel bilgi, kavram öğrenme ve okuduğunu anlamada daha etkili olduğu sonucuna varılmıştır. ABSTRACT The purpose of this study is to investigate the effects of scientific argumentation based case studies on the concept learning and reading comprehension of 8-grade primary school students in the subject of “Genetics”. For this purpose, the unit on “Cell Division and Heredity” in the 8th grade primary education science and technology curriculum was chosen. In this study, pre-test & post-test model, which is one of the experimental research models, was used. In this study one experiment group(50) and one control group(50) were formed. While traditionally methods and techniques were used in the control group, activities scientific argumentation based case studies were used in the experiment group. Data of the study were obtained in two stages as being qualitative and quantitative. While the quantitative data of the study were collected through the scientific achievement test and reading comprehension skills tests prepared by the researcher, the qualitative data were collected by making use of the literature through the open-ended questions in the conceptual understanding test related to the subject which is prepared by Bedir (2007) and the conceptual understanding test which includes questions constructed by the researcher. Subject unity and gains were taken into consideration while constructing the tests. In order to compare the effectiveness of the applied methods, during the pre-test and post-test, the scientific achievement test about genetics, the conceptual test comprising open-ended questions and the reading comprehension skills test were implemented to the experiment and control group students who constitute the sample and scores between these two groups were compared. Data from the scientific achievement test and reading comprehension skills test were analyzed by using SPSS 13 package program and, as data showed a normal distribution, t-test was used. Open-ended questions of the conceptual understanding test were analyzed through content analysis and coding method, and they were assessed by examining the frequency distribution. Students’ misconceptions and conceptual understanding levels were revealed in line with the qualitative data of the study. In accordance with all these findings, it was concluded that scientific argumentation based case study activities were more effective in scientific knowledge, concept learning and reading comprehension compared to traditional instruction.