ASIRLIK AİLE İŞLETMELERİNİN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK SÜRECİNİN İŞLEYİŞİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ELİF ÖZDEŞ

Danışman: Olcay Bige Aşkun

Özet:

Günümüzde, aile işletmelerinin çoğunlukla üçüncü nesli göremediği bilinmektedir. Aile işletmelerinin diğer işletmelere kıyasla farklı dinamikleri, üstün ve zayıf yönleri bulunmaktadır. Gelenek ve göreneklere, kültürel değerlere bağlılıkları diğer işletmelere nazaran daha yüksektir. Bazen tutuculuk düzeyine ulaşan bu tutumları sürdürülebilirliklerinin önünde engel oluşturmaktadır. İstatistiki veriler bizlere bunları anlatırken bir asır ve öncesinde kurulan ve günümüzde aktif yaşamına devam eden işletmelerin incelenmesi önem taşımaktadır. İstanbul’da aktif faaliyetlerine devam eden 25 adet asırlık aile işletmesi seçilmiş ve hazırlanan yarı yapılandırılmış mülakat yönetimiyle 40 soru yönetilmiştir. Sürdürülebilirliğin üç boyutu (ekonomik, sosyal ve çevresel) kıstas alınmış ve alt başlıklar belirlenerek mülakat soruları oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda, aile işletmelerinin; personelle aile gibi olma, müşteri odaklılık, ürün ve hizmet kalitesinden taviz vermeme gibi özellikleri ortaya çıkmıştır. Bundan sonraki çalışmalarda bu soruların diğer asırlık işletmelere sorulmasıyla araştırma genişletilebilir. Benzer çalışmaların sayısının artması Türkiye’nin geneline yönelik bilgilerin elde edilmesini hatta coğrafik fotoğrafının ortaya konulmasını sağlayacaktır. -------------------- Nowadays it is known that family businesses cannot reach the third generation. Family businesses have different dynamics, strengths and weaknesses compared to other enterprises. Their commitments to traditions and cultural values is higher than other businesses. Sometimes these attitudes, which reach the level of conservatism, are an obstacle to their sustainability. While the statistical data show us, it is important to examine the enterprises that were established a century and before and continue their active lives today. 25 century-old family businesses operating in Istanbul were selected and 40 questions were administered to the enterprises. Three dimensions of sustainability (economic, social and environmental) were taken as criteria and sub-headings were identified and interview questions were formed. As a result of the research, family businesses; personnel-like family, customer focus, product and service quality features such as not to compromise. In the future studies, research can be expanded by asking these questions to other age-old enterprises. The increasing number of similar studies will allow Turkey to obtain information for the public and even to introduce the geographic picture.