Görsel sanatlar öğretmenlerinin özel alan yeterliklerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SABRİYE AHMED MAHMUTOĞLU

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Şehnaz Yalçın

Eş Danışman: Levent Deniz

Özet:

Bu araştırmada, görsel sanatlar öğretmenlerinin özel alan yeterlikleri seviyelerinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Ayrıca görsel sanatlar öğretmenlerinin özel alan yeterlik seviyelerinin çeşitli değişkenler açısından (cinsiyet, yaş, mezun olunan fakülte, lisansüstü öğrenim durumu, görev yapılan okul türü ve kademesi vb.) farklılaşmakta olup olmadığı sorularına yanıt aranmıştır. Araştırma genel tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın evreni 2018- 2019 bahar dönemi öğretim yılında, İstanbul ilindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda çalışan görsel sanatlar öğretmenlerinden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini farklı ilçelerden ve okullardan kademeli örnekleme tekniği kullanılarak seçilen 175 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada, görsel sanatlar öğretmenlerinin özel alan yeterliklerini tespit etmek amacıyla Milli Eğitim Bakanlığınca hazırlanan 'Görsel Sanatlar Öğretmeni Özel Alan Yeterlikleri' kılavuzundan yararlanılarak araştırmacı tarafından 5'li likert tipe uygun olarak 'Görsel Sanatlar Öğretimi Özel Alan Yeterlikleri (GSÖÖAY) Ölçeği' hazırlanmıştır. Yapılan faktör analizi sonrasında GSÖÖAY Ölçeği 44 maddeli, 9 alt ölçekli bir yapı ortaya koymuştur. Verilerin analizinde SPSS 16 paket programı kullanılmıştır. Analizlerde hangi testlerin kullanılacağının belirlenmesi için normallik varsayımları sınanmıştır. Dağılımın normalliğine ilişkin yapılan incelemeler sonucunda normallik varsayımının karşılandığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu doğrultuda verilerin analizinde parametrik olan testlerden yararlanılmıştır. Bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) uygulanmış ve Pearson Korelasyon Katsayı değerleri bulunmuştur. Cinsiyet, mezun olunan fakülte, görev yapılan okul türü gibi değişkenlerin fark testlerinde bağımsız gruplar t-testi; yaş, kıdem, haftalık girilen ders saati gibi ikiden fazla değişken arasındaki farklılıkların bulunması için ANOVA uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre görsel sanatlar öğretmenlerinin kendilerini GSÖÖAY Ölçeği genelinde ve alt ölçeklerinde 'çok yeterli' bulduğu belirlenmiştir. Yaş, lisansüstü öğrenim durumu, kıdem, haftalık girilen ders saati, görev yapılan okul kademesi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılığa ulaşılamazken; cinsiyet, mezun olunan fakülte, hizmet içi eğitim durumu, görev yapılan okul türü ve imkânları, öğrencilerin istekliliği, okul yönetiminin desteği ve mesleki tatmin değişkenlerine göre öğretmenler arasında anlamlı farklılığa ulaşılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda uygulayıcılara (okul yönetimleri, MEB vb.) ve araştırmacılara yönelik önerilere yer verilmiştir.