Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SABRİYE AHMED MAHMUTOĞLU
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Şehnaz Yalçın
Eş Danışman: Levent Deniz
Özet:
Bu araştırmada, görsel sanatlar öğretmenlerinin özel alan yeterlikleri
seviyelerinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Ayrıca görsel sanatlar
öğretmenlerinin özel alan yeterlik seviyelerinin çeşitli değişkenler
açısından (cinsiyet, yaş, mezun olunan fakülte, lisansüstü öğrenim
durumu, görev yapılan okul türü ve kademesi vb.) farklılaşmakta olup
olmadığı sorularına yanıt aranmıştır.
Araştırma genel tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın
evreni 2018- 2019 bahar dönemi öğretim yılında, İstanbul ilindeki Milli
Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda çalışan görsel sanatlar
öğretmenlerinden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini farklı
ilçelerden ve okullardan kademeli örnekleme tekniği kullanılarak seçilen
175 öğretmen oluşturmaktadır.
Araştırmada, görsel sanatlar öğretmenlerinin özel alan yeterliklerini
tespit etmek amacıyla Milli Eğitim Bakanlığınca hazırlanan 'Görsel
Sanatlar Öğretmeni Özel Alan Yeterlikleri' kılavuzundan yararlanılarak
araştırmacı tarafından 5'li likert tipe uygun olarak 'Görsel Sanatlar
Öğretimi Özel Alan Yeterlikleri (GSÖÖAY) Ölçeği' hazırlanmıştır. Yapılan
faktör analizi sonrasında GSÖÖAY Ölçeği 44 maddeli, 9 alt ölçekli bir
yapı ortaya koymuştur.
Verilerin analizinde SPSS 16 paket programı kullanılmıştır. Analizlerde
hangi testlerin kullanılacağının belirlenmesi için normallik
varsayımları sınanmıştır. Dağılımın normalliğine ilişkin yapılan
incelemeler sonucunda normallik varsayımının karşılandığı sonucuna
ulaşılmıştır. Bu doğrultuda verilerin analizinde parametrik olan
testlerden yararlanılmıştır. Bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans
analizi (ANOVA) uygulanmış ve Pearson Korelasyon Katsayı değerleri
bulunmuştur. Cinsiyet, mezun olunan fakülte, görev yapılan okul türü
gibi değişkenlerin fark testlerinde bağımsız gruplar t-testi; yaş,
kıdem, haftalık girilen ders saati gibi ikiden fazla değişken arasındaki
farklılıkların bulunması için ANOVA uygulanmıştır.
Elde edilen sonuçlara göre görsel sanatlar öğretmenlerinin kendilerini
GSÖÖAY Ölçeği genelinde ve alt ölçeklerinde 'çok yeterli' bulduğu
belirlenmiştir. Yaş, lisansüstü öğrenim durumu, kıdem, haftalık girilen
ders saati, görev yapılan okul kademesi değişkenlerine göre anlamlı bir
farklılığa ulaşılamazken; cinsiyet, mezun olunan fakülte, hizmet içi
eğitim durumu, görev yapılan okul türü ve imkânları, öğrencilerin
istekliliği, okul yönetiminin desteği ve mesleki tatmin değişkenlerine
göre öğretmenler arasında anlamlı farklılığa ulaşılmıştır.
Araştırmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda uygulayıcılara (okul
yönetimleri, MEB vb.) ve araştırmacılara yönelik önerilere yer
verilmiştir.