Hastanelerde halkla ilişkiler ve özel Bahçelievler Ömür Hastanesi Örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2002

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET MİDEM

Danışman: NESİME MELDA CİNMAN

Özet:

Halkla ilişkiler, Amerika Birleşik Devletleri ve gelişmiş Avrupa ülkelerinde geçtiğimiz yüzyılın başlarında önem kazanmaya başlamıştır. Türkiye'de de özellikle son yıllarda popüler hale gelen halkla ilişkilerin hastanelerdeki uygulamaları üzerine bir yüksek lisans tezi hazırladım. Çalışmamın birinci bölümünde; halkla ilişkilerin tanımı, tarihsel gelişimi, önemi ve hedefleri, halkla ilişkiler mesleğinin olmazsa olmazları sayılan başlıca ilkeleri, yapılacak halkla ilişkiler çalışmalarında izlenmesi gereken yollar ve halkla ilişkilerin fonksiyonlarından bahsettikten sonra ülkemizde hatta dünyada halkla ilişkiler konusunda yaşanan kavram kargaşasını göz önünde tutarak halkla ilişkiler ile reklam, propaganda ve pazarlama arasındaki farkları anlatmaya çalıştım. Bununla birlikte, tez konusuyla bağlantılı olarak hastanelerde yapılan çalışmalarda sıkça kullanılan halkla ilişkiler araçlarından bahsettim. İkinci bölümde, öncelikle sağlık ve sağlık hizmeti kavramlarına değindim. Daha sonra, sırasıyla hastanelerin tanımına, tarihsel gelişimine, sınıflandırılmasına, işlevlerine ve organizasyon açısından özelliklerine yer verdim. Hazırlamış olduğum tezin üçüncü bölümünde, hastane yönetiminde halkla ilişkiler konusuna değindikten sonra hastanelerde yapılan halkla ilişkiler uygulamalarını, halkla ilişkilerin fonksiyonları ve halkla ilişkilerde kullanılan araçlar konularının çerçevesinde anlatmaya çalıştım. İlk üç bölümde verdiğim teorik bilgilerden sonra, dördüncü bölümde Özel Bahçelievler Ömür Hastanesi'nde Halkla İlişkiler Departmanı tarafından yapılan çalışmaları örnek olarak verdim. Özel Ömür Hastaneleri'nde görev yaptığım dönemde edindiğim tecrübeler ve tezi hazırladığım sırada yapmış olduğum araştırmalar çerçevesinde, ülkemizde hastanelerin halkla ilişkiler departmanları tarafından yapılan çalışmaların özellikle halkla ilişkiler açısından yeterli olmadığını ve genellikle kısa vadede hastanelere getireceği karlara göre düzenlenip değerlendiriliyor olduğunu söyleyebilirim. ABSTRACT The subject of Public Relations has started to gain importance in USA and developed European countries in the beginning of previous century. I have prepared a thesis for master's degree about the application of public relations in hospitals which become popular especially in the last years. At the first chapter of my study, after describing the definition of public relations, it's historical development, it's importance and goals, it's basic principles which are indispensable, the methods to be applied in the public relations works and functions of public relations, I tried to explain the differences between public relations and advertisements, propaganda and marketing by taking into consideration the concept problem in this matter which is effective in our country and even in the world. Additionally with regard to my thesis subject I mention about the public relations instruments which are used in hospital works. In the second chapter firstly I mentioned the concepts of health and health services. Then I explained the definition of hospital, it's historical development, it's classification, it's functions and it's characteristics according to organization. In the third chapter of my thesis after mentioning public relations in the management of an hospital, I tried explain the public relations applications in the hospitals in the context of the functions of public relations and tools used in public relations. After these theoretical information given in the first three chapters, in the fourth chapter I gave as an example the works made by public relations department in Private Bahçelievler Ömür Hospital. According to the research that I made during the period when I worked in Private Ömür Hospitals, I can say that the works that are carried out by public relations departments in the hospitals are not sufficient in that matter and that are organized and evaluated according to the profits they will bring to the hospital in short term.