Elit sporcularda imgelemenin benlik algısı ve problem çözme becerisine etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Spor Yöneticiliği Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜLAY YASEMİN ALDEMİR

Danışman: TURGAY BİÇER

Özet:

Bu araştırmanın amacı, elit sporcuların başarılarını artırmada imgeleme çalışmalarının benlik algısı ve problem çözme becerisi üzerindeki etkilerini incelemektir. Araştırma grubu, İstanbul Beylerbeyi Spor Kulübü’nde, en az 3 yıl spor deneyimi olan, aktif, lisanslı olarak futbol oynayan, 16-20 yaş arası, 100 deney, 100 kontrol olmak üzere toplam 200 gönüllü erkek sporcudan oluşturulmuştur. Çalışma grubuna, 20 hafta boyunca, haftada 3 gün, günde 30 dakika imgeleme çalışması uygulanmıştır. 100 kontrol grubuna ise hiç bir çalışma uygulatılmamıştır. Araştırmanın başında ve sonunda tüm katılımcılara (Çalışma ve kontrol grubuna) Problem Çözme Envanteri (PÇE) ve Offer Benlik İmgesi Ölçeği (OBİÖ) uygulanmıştır. Araştırmanın sonunda, analiz sonuçlarına göre, imgeleme çalışmalarına katılan sporcuların benlik algısına ait tüm alt başlıklarda istatistiksel olarak anlamlı çıkan bir artış bulunmuştur (p<0,05). Buna göre sporcuların benlik algısı göstergelerinde anlamlı gelişimler gözlenmiştir. Benlik algısının puanları kontrol grubunda birçok alt başlıkta değişmezken (p>0,05), cinsel tutumlar ve duygusal düzey puanlarının deney grubuna benzer bir şekilde arttığı tespit edilmiştir (p<0,05). Ruh sağlığı alt problemi puanları ise kontrol grubunda başlangıç düzeyine göre azalmıştır (p<0,05). Problem çözme becerilerinde genel değerlendirmede ve tüm alt başlıklarda istatistiksel olarak anlamlı çıkan bir artış (p<0,05) bulunurken kontrol grubunun problem çözme becerilerinde bir değişiklik (p>0,05) tespit edilmemiştir. Sonuç olarak; elde edilen bulgular ışığında, imgeleme çalışmalarının sporcuların benlik algısı ve problem çözme becerisi gelişimleri üzerinde olumlu etkileri olduğu tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Benlik Algısı, Elit Sporcu, İmgeleme, Problem Çözme Becerisi. SUMMARY The Effect of Imagery on Selfperception and Problem Solving Skill ın Elite Athletes The taim of this study is to support the elite athletes’ trainings with the imagery work and examine the effects on the development of the self-esteem and problem-solving skills of imagery. In total 200 volunteer male athletes aged 16-19 years who had at least 3 years experience and played soccer as licensed in Beylerbeyi Sports Club participated in this study. 100 of them were in the study group while 100 of them were in the control group. Imagery training programme was applied to the study group for 30 minutes 3 days a week during 20 weeks. All participants were implemented the Problem Solving Inventory and the Offer Self-Image Questionnaire in the beginning and at the end of the study. According to the results, a statistically significant increase was found in all the sub-headings related to the self-perception of athletes participating in this study (p <0, 05). Significant improvements have been observed in the self-perception indicators of the athletes. While self-concept scores didn’t change in the control group’s many the sub-titles (p> 0.05), it has been determined that sexual attitudes and emotional level-working group scores increased in similar manner (p <0, 05). Mental health problem in sub-scores decreased in the control group according to the beginners level (p <0, 05). It has been found a significant increase statistically in overall assessment, in all sub-titles and in problem-solving skills of the study group while there wasn’t any difference in problem-solving skills of the control group. As a result, in the light of the findings, it has been determined that imagery studies had positive effects on the development of problem-solving skills and self-perception of the athletes. Keywords: Self-Perception, Elite Athlete, Visualization, Problem Solving Skills.